Tuesday, December 10, 2013

BUDAK ITU PART 17

-BUDAK ITU PART 17-

lama saya menunggu amoi kembali ke kedai kuihnya, tp sampai dah hampir pukul 6 petang amoi masih tak muncul2, kedai kuihnya dibiarkan begitu dan selama kedainya tidak ada orang menjaga memang tak ada orang yang berhenti utk membeli. mungkin ramai yang dah tahu kalau kedai kuih tu payungnya di rendahkan itu bermakna tidak ada urusan jual beli. hampir jam 7 petang saya melihat seorang budak lelaki sekitar umur 9 atau 10 tahun datang ke kedai kuihg amoi dan menutup kedai kuih itu. sama seperti apa yang selalu amoi buat, budak lelaki itu juga melakukan perkara yang sama. satu persatu dia bawak balik ke rumah dan sampailah habis semua benda sudah di angkut bawak balik rumah, amoi tidak kelihatan. saya hanya melihat rantai yang amoi bagi saya pegang dengan satu perasaan sayu. kemana amoi? saya nak bertanya pada budak lelaki tu saya rasa tak perlu kerana saya bimbang itu akan membahayakan amoi. sudahnya saya pulang ke rumah dan berharap esok saya dapat berjumpa dengan amoi kembali.

keesokkan harinya saya menanti amoi seperti biasa, tapi jam dah menunjukkan pukul 3 petang tak ada tanda2 amoi akan buka kedai jualannya hari ini, saya masih menanti, sampai jam 4 masih tidak ada dan saya yakin hari ini amoi tidak buka kedai. mungkin amoi sakit, demam atau ibunya tak sihat atau mereka mahu berehat. kebetulan ketika itu saya nampak ahmad yang berpusing2 di depan bus stop mungkin ternanti2 mana amoi pergi. kalau ikut kata amoi, ahmad akan balik dari kampung hari ini, dan pasti amoi nak jumpa ahmad dan ahmad pun mesti nak tgk amoi. kedua2 mereka pasti saling merindu. tapi tidak ada siapa pun yang tahu kemana amoi pergi dan apa masalah yang mungkin amoi hadapi. ahmad yang tiba2 perasan saya sedang duduk di tepi tembok tu cepat2 menghalakan motornya ke arah saya dan bila dia matikan enjin motornya soalan pertama yang dia tanya "amoi tak jual kuih hari nie? semalam pun ker kak?" saya pun cerita apa yang jadi semalam dan saya tunjukkan rantai yang amoi suruh saya pegang. ahmad amik balik rantai tu dan cakap esok dia akan bagi balik pada amoi dan terima kasih sebab simpankan rantai tu utk amoi. saya sekadar mengangguk dan tersenyum. benda kecik jer pun.

keesokkan harinya masih sama, amoi tetap tidak bukak kedai dan saya sudah rasa yang  bukan2, kenapa dengan amoi? dia balik kampung atau kemana? saya beranikan diri menjenguk ke arah blok amoi dan menjenguk tingkap2 di rumah amoi, saya dapat lihat tingkapnya semua terbuka, pintu dapurnya terbuka, ada kain baju bersidai kat luar rumah dan memang rumah amoi ada orang. ini bermakna, amoi tak kemana2 cuma mungkin amoi tak sihat tapi kelmarin masa amoi tergesa2 balik saya tahu dia dalam keadaan sihat kerana dia tak sabar nak tunggu ahmad balik dari kampung. apa yang dah jadi pada amoi sebenarnya?

penantian saya berakhir apabila hari ketiga amoi buka kedai seperti biasa cuma saya terkejut rambut amoi yang biasanya panjang tiba2 sudah pendek separas bahu menyerlahkan lagi iras anak cina di wajahnya. saya hanya memerhati dari jauh amoi melakukan rutin hariannya seperti biasa utk membuka kedai jualan kuihnya. cuma dari kejauhan saya dapat melihat air muka amoi bukanlah air muka orang yang ceria dan gembira, saya lihat dia seolah2 muram dan seperti tidak bermaya. mungkin baru sembuh dari demam atau keletihan tak cukup rehat. lama saya menanti amoi menguruskan urusan membuka kedai jualan kuihnya dan bila segalanya sudah siap saya menghampiri amoi dari belakang.

perlahan2 saya melangkah ke arahnya dan bila dah berada betul2 di belakang badannya saya pun bagi salam, dia yg terkejut terus menoleh ke arah saya dan saya perasan ada kesan biru di tepi bibirnya dan di bibir bawahnya seolah2 ada kesan luka yang sudah mahu mengering. lama saya memerhatikan amoi dan bila amoi cuba mengukirkan senyum tiba2 wajahnya berkerut dan airmatanya bergenang. menahan kesakitan, saya tahu amoi menahan kesakitan krn bila dia mahu mengukirkan senyuman luka di bibir bawahnya akan ikut tertarik dan itu adalah sakit!

saya tanya dia kenapa? dia cakap dia jatuh. tapi saya tahu dia bohong kerana semakin saya desak air matanya semakin banyak mengalir... saya tanya kenapa? kenapa? dan kenapa? dia hanya diam dan bila ada orang datang beli kuih dia melayan orang yang nak membeli tetapi kali ini dia tak banyak cakap mungkin kerana bibirnya akan rasa sakit bila bercakap atau tersenyum.

berkali2 saya bertanya amoi tetap kata dia jatuh, tapi bila saya katakan pada dia jika dia anggap saya kakak dia, dia kena jujur dgn saya, dia hanya mengangguk dan menangis.... saya tunggu apa yang akan amoi ceritakan pada saya kerana saya tahu amoi bukan jatuh. pasti mulutnya di tampar dgn kuat kerana dari kesan lebam yang semakin pudar itu saya yakin amoi di pukul. tapi sebab apa amoi dipukul? apa salah dia? kalau benar pun amoi buat salah, kenapa pukul kat muka dan mulut dia sampai berbekas dan cedera begitu?

#InsyaAllah akan bersambung di part berikutnya#

No comments: