Wednesday, November 20, 2013

BUDAK ITU PART 6

-BUDAK ITU PART 6-

"SAYA" melihat amoi yang senyum2 bila saya tanya takpa ker bagi nyonya tu kuih? nanti  kalau duit tak cukup mcm mana? dia jawab "xpe kak, satu hari saya blh makan 5 kuih, jadi saya baru makan satu jer, ada lagi 4 kuih saya boleh makan, jadi saya bagilah kuih tu pada ah soo tu, kesian dia, dia lapar dari pagi dia tak makan dia cakap. anak dia tak bagi makan tak bagi minum. saya yang mendengar jawapan budak tu terdetik dalam hati, baiknya hati dia dan setiap kali saya bertanya dia mesti ada jawapan yang bernas.

esok petang seperti biasa saya nampak budak tu dok melayan nyonya tua tu lagi, kali nie saya nampak dia seperti memberikan bungkusan nasi pada nyonya tu, bila saya datang dekat saya tgk nyonya tu tgh makan mee, saya tanya mana dapat mee tu? budak tu cakap, dia dapat dari mak kawan cina dia tu, saya hanya diam, tiba2 saya tgk luka kat kaki nyonya tu dah berbalut dgn tisu dan dilekat dgn pelakat orang buat balut hadiah tu. saya tanya siapa yang balutkan luka nyonya tu? amoi cakap dia yang balutkan, dia  kesian tgk kaki ah soo tu sakit takde ubat. bila saya tanya balut tu letak ubat tak? dia  jawab "letak, saya bawak minyak gamat dari rumah dan sapu minyak gamat dulu kat luka tu dan lepas tu baru balut dgn tisu, saya balut tu sebab tak nak luka tu kena hurung dgn lalat"   bijak juga budak amoi nie, susah payah dia bawak minyak gamat dari rumah dan tolong nyonya tu balutkan luka kaki dia.


sejak kemunculan nyonya tua tu saya tgk budak tu semakin gembira, tiap petang nyonya tu akan datang kedai dia dan budak tu mesti bagi nyonya tu kuih dan setiap kali nyonya tu dapat kuih dr budak tu nyonya tu akan tertunduk2 seolah2 mengucapkan terima kasih. ada waktunya saya tengok budak tu bawak dua botol air yang mana satu untuk dia minum dan satu lagi utk diberikan pada nyonya tu. ada satu ketika saya nampak dia dok peluk2 nyonya tu dan amik tisu seolah2 lap air mata nyonya tu. ntah hapalah agaknya yang nyonya tu ceritakan pada budak tu kan? hanya dia dan nyonya tu saja yang tahu. kadang2 saya tertanya2, dia tak rasa geli ker peluk nyonya tua tu? nyonya tu agak comot dan sekali2 bila saya dekat dgn nyonya tu memang ada bau yang kurang menyenangkan, tapi budak tu seperti tak bau apa2.

masa bersilih ganti tiba2 saya sedar amoi sudah semakin besar, dia semakin comel dan lincah, rutinnya masih sama, setiap hari berjualan dan satu hari tu saya tgk ada satu hari yang rutinnya lain dari biasa, selepas selesai meletak kuih  jualan atas meja dia kembali ke rumah dan kembali ke keddai dengan beg sekolah yang dia sandang kat belakang badan. pelik juga saya, kenapa sampai dia bawak beg sekolah kat kedai jual kuih? ada banyak  kerja sekolah agaknya, tapi tiba2 seperti ada suara berbisik di telinga saya " sekarang kan musim UPSR", pantas saya teringat yang amoi sekarang  sudah darjah 6 dan dia mesti amik UPSR, jadi dia bawak buku tu sebab nak belajar untuk UPSR. tapi kenapa dia tetap jual  kuih jugak? kenapa tak cuti jer dulu sebab UPSR kan exam penting. dan selama nie saya tak pernah pulak tengok kedai dia tutup, maknanya walau dia ada exam penting tapi dia tetap menjalani kehidupan sama seperti hari2 lain, tiba2 saya teringat yang dia pernah kata abahnya pernah cakap yang  dia budak bodoh dan pergi sekolah sekadar buang masa.

benarkah amoi budak bodoh? dia bodoh atau dia tak di beri peluang sama mcm anak yang lain? atau apa?

#InsyaAllah akan bersambung dalan part ke 7, skrg nak pergi jumpa kimi pulak#

No comments: