Friday, August 13, 2010

Kisah Ramadhan

Hari ke dua berpuasa, sebilangan kecil umat manusia yang baik hati telah mengembirakan hati anak anak yatim di Rumah Anak Anak Yatim Darul Takwa Sg Besi. mereka di berikan baju raya baru untuk sama sama meraikan lebaran nanti.

saya turut serta berada di rumah anak anak yatim tersebut dan berbual dengan mereka adalah perkara paling berharga kerana dari mereka kita dapat mengetahui perangai dan hati manusia yang jahil sejahil jahilnya. dalam banyak banyak cerita yang saya dengar, cerita sedih mereka pada 11 Ogos 2010 yakni hari pertama puasa sangat sangat membuatkan saya sebak kerana ada juga manusia yang seperti itu dan pastinya orang itu beragama Islam.

ceritanya:

Mereka di jemput untuk berbuka puasa di sebuah surau, maka sekitar jam 6:30 petang anak anak ini bersiap dan menaiki bas ke surau tersebut dengan harapan rezeki mereka untuk berbuka ada di sana, namun setibanya mereka di sana, tiada sebarang majlis berbuka puasa pun malah orang surau juga tidak tahu menahu tentang hal tersebut. pulanglah anak anak ini semula ke rumah mereka sambil berbuka puasa dengan air liur kerana ketika azan maghrib berkumandang mereka masih lagi di atas bas.

bayangkan jika kita berada di tempat mereka. harapan mereka musnah dan mereka mungkin beranggapan jahatnya manusia yang mempersendakan mereka. moga manusia itu mendapat balasan yang setimpal.

No comments: