Friday, March 30, 2012

Bila Kita Tak Berduit

hari ini dek kerana kelam kabut mahu menghantar hero kecil ke sekolah dan saya mahu terus ke kuliah, saya dah tertinggal beg duit saya dan bila sampai UKM baru sedar yang beg duit saya tak ada dlm beg. Owh OoOo... OK releks2 jer lah, selamat dah sampai UKM, saya jadi pendatang haram utk 4 jam... bisalah bila beg duit tertinggal segala benda penting pun akan tertinggal jugak. OK takpeah masuk jer kelas, dan masa otw nak kekelas saya call kawan tanya dia ada kat mana dan dia kata ada kat pameran buku. huhuhu... saya teruja! saya mmg suka buku. saya pun singgah lah ke tempat pameran buku tu.

mmg saya teruja sangat2 lah... mcm2 buku ada dan saya mula rasa sayu dlm hati, rasa mcm saya adalah org miskin yang mahukan sesuatu benda tapi tak mampu nak beli sebab tak ada duit. saya tgk buku transformasi masyarakat - cabaran keluarga, gender dan sosiobudaya yg ditulis oleh Prof Rahimah Abdul Aziz dr UKM. harga buku rm 35 tp lepas less dpt rm26. ok lah kira masih untung kalau beli, tp mcm mana saya nak beli sedangkan saya langsung tak ada duit?

sikit2 rasa orang miskin tak ada duit itu terasa dalam diri. macam nie rupanya orang tak ada duit. rasa kita mcm hina dan kecil sgt berada dikawasan yang menjual barangan dan sudah pasti org yg ada disitu adalah org yg berduit, bukan mcm saya yang tak ada duit ini... agaknya inilah yg mendorong orang mencuri, orang mencuri sebab apa? sebab tak ada duit... kalau ada duit mesti dia dgn bangga bayar barang yang diinginikan? :(

tapi kawan saya offer nak tlg bayarkan dulu kalau saya nak buku2 tu. ok saya tersenyum dan gembira sebab saya blh beli buku itu walau terpaksa pinjam duit kawan. itulah gunanya kawan, dia faham situasi kita, kita bukan sengaja nak pinjam duit tp beg duit kita tertingal. dan saya janji akan bank in duit yg saya pinjam tu lepas saya sampai kat rumah. saya tak suka berhutang lama2 sampai orang terpaksa menagih hutang mereka seolah2 mereka tu pengemis. namun begitu ada juga orang yg jenis suka meminjam dgn kawan2 keliling dan bermulut manis kata nak bayar esok, bulan depan sudahnya bertahun2 belum tentu bayar...

makanya kalau kita rasa kita tak berduit, tgk keadaan, adakah tak berduit itu mmg sebab kita tak ada duit langsung atau kita ada duit cuma disaat itu duit kita tertinggal? kalau tertinggal mungkin ada sedikit peluang utk kita meminta kawan2 bayarkan utk kita dulu dan kita akan bayar blk dlm masa 24jam. tp kalau mmg kita tak ada duit walau di mana2 pun baiklah senyap saja, jangan cuba2 nak pinjam duit dan berjanji nak bayar sekian2 masa... kalau tak mampu nak bayar itu hanya akan mencipta jurang persahabatan silap2 blh jadi gaduh!

nie lah buku yang saya pinjam guna duit kawan2 td... TQ FRENS





salam sayang
NFA

No comments: