Wednesday, March 14, 2012

saya belajar kerana saya minat

ada yang bertanya kenapa saya belajar sedangkan saya sudah ada segala galanya tanpa perlu saya susah payah mahu bekerja. saya tersenyum mendengar soalan yang diajukan. jawapan saya cukup mudah, saya minat dan saya ada cita cita. cita cita saya mahu menjadi pendidik pada anak bangsa saya sendiri, saya mahu jadi seorang pensyarah, yang mana jika saya mahu menjadi seorang pensyarah, saya tak boleh memohon hanya berbekalkan harta kekayaan yang saya dan suami miliki tetapi saya harus memberikan sijil akademik sehingga keperingkat yang tertinggi untuk memohon jawatan tersebut.

saya juga sentiasa sedar yang harta setinggi langit sekali pun jika kita tidak berusaha untuk menambah kecuali mengurangkannya ianya akan habis licin bila tiba saatnya. memang benar hidup ini kerana Allah, tetapi kita kena berusaha supaya kita tidak hidup merempat dibumi Allah yang luas ini. kita kena cari kesenangan dan kebahagian tetapi wajib berlandaskan sebagai seorang Islam.

makanya belajarlah kita sehingga hujung usia kita kerana belajar itu adalah yang dituntut oleh agama, kita belajar untuk perbaiki diri di samping kita boleh membantu orang orang yang memerlukan, usah belajar kerana mahu membangga diri kerana akhirnya ianya tidak akan kemana mana. belajar kerana Allah demi memartabatkan hidup kita didunia dan di akhirat...

salam sayang
Farina Abdullah

No comments: