Wednesday, April 18, 2012

jadilah isteri yg cerdik dan ibu yang cemerlang...

angin marah saya masih terasa walau sudah hampir 4 jam saya melihat situasi tak cerdik itu.

Ok tadi saya drive utk ke kelas, kuliah pukul 2:30 ptg dan saya keluar rumah dalam 2:10 mcm tu sebab rumah saya dgn ukm jalan kaki pun sampai... Saya bawak kereta releks releks sambil tgk kambing kuda lembu kerbau yg mmg ada tepi tepi jalan sepanjang nak ke ukm tu. Sampai jer kat pusat nuklear malaysia tu saya slow skit sbb selekoh tu saya belum mahir sgt nak tekan minyak, kang tak pasal pasal masuk gaung pulak saya kan... :-)

Jadi bila saya slow saya nampaklah ada satu family india nie duduk tepi jalan dgn motor, suami isteri dan dua org anak, sorg mungkin umur dalam setahun lebih sbb didukung isteri dan sorg lagi anak perempuan dlm umur 5 6 tahun mcm tu... Ok saya tgk budak tu nangis dan tiba tiba saya tgk bapak budak tu sepak budak tu sampai budak tu jatuh dan bila budak tu bangun bapak dia tampar pulak dan budak tu sempat berpaut kat motor...

Persoalan saya adalah : salah apa budak besar tu buat sampai bapak dia nak belasah anak sampai mcm tu sekali dan kenapa nak lepaskan marah tepi jalan mcm tu? Tak sempat atau tak sabar sgt nak tahan rasa marah tu sampai rumah ker??? Dan emak budak tu cuma memandang tak buat apa2... Saya tengok dr cermin sisi budak tu ditarik rambut dan tak tahu apa jadi pd budak tu.... Emak apa mcm tu??? Kalau yer pun budak tu buat salah, tp tukan anak sendiri...biasalah..mcmlah mak ayah dulu tak pernah buat salah....

Kalau saya jd mak budak tu, sah2 saya akan halang suami dr pukul anak mcm anak tu bukan anak sendiri... Dan kalau cerdik patutnya tenangkanlah suami tu dr terus nak belasah anak mcm tu...mmglah isteri kena dgr ckp suami tp tgk benda yg rasional lah....

Kaum bapak pun kalau nak marah anak takyah nak pukul mcm nak membunuh.... Kalau tahu ada penyakit baran jgn kawin jgn ada anak kalau bila nak marah skit belasah anak mcm anak tu binatang yg tak ada perasaan. Binatang pun ada rasa belas pd anak anak mereka tau....

Jadi sebab tulah saya agak emosi skit td sebab terbayang bayang budak yg menangis tu....
Jadi pada semua ibu dan bapa kalau nak marah anak tu cuba rasional skit, tak yah nak malukan anak2 dgn maki hamun mereka tgh2 laluan orang ramai... Akai ada ka?????

1 comment:

Anonymous said...

Cakap senang la dik oi..nanti dah kawin...hang rasa lee mcmna suami yg berkuasa veto, panas baran, dan x boleh ditegur. anak2 plak kecik. sanggup ke hg kena pukul balik?? haa tp baguslah hg ada jugak perikemanusiaan nak tlg anak sendiri nanti.. mmg x elok pun buat anak cmtu. teruk sgt tuh.