Wednesday, June 24, 2009

semangat

sebetulnya entry ini mahu di tulis seminggu yang lepas,
namun kerana ketandusan ayat saya biarkan dahulu.
ianya tentang hati manusia biasa dan ianya adalah saya.

minggu pertama kelas bermula, kelas pertama hanya mengambil
masa setengah jam sahaja. sesi suai kenal kawan kawan sekelas.
sementara menanti kelas seterusnya, saya duduk di library
membaca novel yang di bawa. sambil membaca sambil melihat
kakitangan HQ yang memang pintu utama mereka adalah library.

mereka lalu saya senyum, mereka angguk kepala
saya juga angguk kepala. rata rata saya kenal muka
tapi tak tahu nama. almaklumlah mereka orang orang HQ
sementara saya hanyalah pelajar.

seorang staff HQ lelaki lalu dan berjalan depan saya,
dia pandang dan senyum saya balas.
orangnya sekitar 40++ berkaca mata,
tiba tiba beliau tidak terus menuju ke pintu keluar
namun berhenti di depan saya dan berkata :

"congrats, saya suka cara awak handle adik adik baru masa orientasi ari tu,
saya suka cara awak berucap dan bercakap. tahniah. u bagus"


perasaan saya? tipu kalau saya cakap saya tak rasa bangga, bohong kalau saya cakap saya tak gembira dengan apa yang beliau katakan. ia umpama kata kata semangat
untuk saya. saya tahu dia melihat, mendengar dan mengenali saya bila beliau mahu ke surau, kerana untuk ke surau beliau harus melalui ruang di mana orientasi berlangsung.

saya sedang berusaha mahu mengetahui nama beliau dan mahu mencari peluang untuk
ucapkan terima kasih. hari tu saya terkedu sampai terlupa nak cakap terima kasih.
kerana kata kata semangat beliau lah saya semakin bersemangat membaca buku buku motivasi dan mencari apa saja ilmu untuk di kongsi bukan saja untuk adik adik baru
tapi untuk diri sendiri dan teman teman.

p/s: kita akan rasa bersemangat bila kita tahu ada orang
yang memerhatikan kita. cuma memerhati dari sudut positif ataupun negatif hanya mereka saja yang mengetahui.

No comments: