Tuesday, January 4, 2011

Ragam Manusia Itu Pelbagai

Laman sosial sekarang ada berbagai. twitter, myspace, friendster, facebook dan berbagai lagi yang saat ini otak saya tak mampu mahu mengingatinya. namun pemahaman saya tentang semua itu hanyalah di paras normal. ada kebaikan ada keburukan.

selama hampir dua tahun saya bersembang secara maya di laman sosial, berbagai ragam manusia yang saya jumpa dan saya kenali. ada yang jahat kalah jin, ada yang baik, ada yang berjiwa sentimental, sensitif, ada yang mudah mesra dan tak kurang juga yang boleh baik seperti saudara sedarah sedaging. saya sendiri sudah bertemu dengan kesemua ragam dan tingkah laku manusia yang memang kita tahu ianya wujud.

ada yang baik dengan kita umpama saudara, tetapi rupanya bekerja sebagai pelacur kelas atasan, ada juga yang mulut sering menyebut kita lah adik dia dan sebagainya namun dalam diam dia lah dalang segala kejahatan untuk memusnahkan perhubungan kita sesama insan lain.

ada yang di kenali sebagai muslimah sejati namun hakikatnya, keperibadian mereka tidak setanding dengan penampilan yang di lihat secara zahir. ada yang kita kenal suami isteri dan anak anak namun dalam pada masa yang sama turun naik hotel dengan orang yang haram untuk di sentuh.

ada juga yang baik sampai boleh bertukar juadah makanan, berjumpa berbual bual, bercuti dan saling bantu membantu tatkala di perlukan. saling kunjung mengunjugi mengeratkan silaturahim sesama umat.

biar pelbagai sikap manusia yang saya kenal di laman sosial atau maya ini, niat saya cuma satu, saya mahu belajar sikap manusia, dan mendapat kawan, sahabat, kakak, abang, makcik, pakcik, itu semua saya hanya anggap sebagai bonus dalam percaturan hidup yang saya lalui di dunia maya.

No comments: