Thursday, February 17, 2011

kenapa?

kenapa perlu mahu cemburu dengan kejayaan orang lain?
kenapa tidak jadikan itu sebagai pencetus semangat untuk kita bersaing?
tak perlu mahu ubah orang lain tapi mulakan dahulu dengan mengubah diri sendiri supaya jangan biarkan syaitan menjentik hati dan kewarasan akal fikiran kita tatkala melihat orang lain lebih berjaya atau memperolehi rezeki yang lebih dari apa yang kita ada.

sematkan di fikiran bahawa jika kita mahu berjaya dekatkan diri kita dengan mereka yang berjaya supaya kita dapat belajar dan mengetahui bagaimana cara mereka boleh berjaya. bukannya menjauhkan diri sambil memburuk burukkan mereka.

DAN

kenapa perlu kita mahu berlawan pada perkara perkara yang tidak berfaedah? sematkan di minda bahawa kancil tak akan dapat berlawan dengan ferrari kerana perbezaan yang sangat jelas. dan kenapa perlu mahu berlawan kita lah yang terbaik dan terhebat atau terkaya? orang yang hebat, yang kaya tak akan pernah sekali mencanang bahawa mereka itu hebat atau kaya kerana tanpa perlu memberitahu pun orang keliling mampu menilai dari keperibadian mereka.

usah sempitkan minda kita dek kerana perkara yang tidak tidak kerana ia tidak akan membantu kita untuk melangkah maju ke hadapan tetapi akan membantu kita mengundur ke belakang.

No comments: