Wednesday, April 3, 2013

orang cina dan api neraka

lama tak menulis disini sedangkan banyak cerita nak cerita, tapi selalu lupa tentang blog sebab dah ada FB dan selalu jer bercerita di FB... kesian Blog semakin dilupakan oleh saya... maaf deh! malam nie saya tulis dan bercerita utk kamu baca ya... jangan nangis2 dan bersedih lagi ok:)


 ari nie xde lah cerita menarik sangat pun cuma bagi saya blh lah utk saya kongsi dengan kawan2 semua, tu pun kalau sudi membaca...hehhee tadi saya jalan2 pergi Mines, saja2 jalan2 cari gadjet, dan ronda2 tgk gelagat manusia ( hobi baru sejak setahun dua nie) pastu saya naik lah kat bahagian yg jual hp dan gadjet2 canggih nie, sajalah saya cari hp, tukar bb buruk saya kepada yang lebih baru. seperti biasa yg jual benda2 mcm tu kat mines tu adalah cina, so slang saya pun bertukar menjadi cina. hikhikhik...

so berkenanlah pada satu tawaran tu, puas tawar menawar sampai pening budak cina tu layan saya nak beli barang akhirnya kata putus diputuskan, so saya setuju membeli dan dia pun setuju menjual... sambil budak cina tu dok buat hp saya, saya tanya dia mcm2, adakah ori atau tipu, adakah ada warranty, berapa lama warranty, biasa apa masaalah akan timbul dan mcm2 lagi saya tanya. sampai saya cakap kat budak tu kalau saya tahu dia tipu siap dia saya ajar!

 budak tu pun bersungguh2 yakinkan saya yang dia nak meniaga lama, dia xkan menipu. saya cakap ok lah kalau u ckp nak meniaga lama dan tak akan menipu... sambil dia dok godek2 hp saya tu saya bebel2 lg kat dia, saya ingatkan dia banyak kali jgn sekali2 tipu saya, sudahnya dia pun tersebut... "kakak, saya tak mahu tipu olang maaa... saya takut mati nanti masuk api nelaka maaaa... kena api lokok pun sudah manyak sakit, mcm mana saya mahu tahamn nelaka punya api"

 hahahaa... saya gelak besar dengar dia cakap pasal api neraka, orang cina pun tahu betapa azabnya api neraka. saya tanya dia lagi orang cina pun takut api neraka meh? dia ckp mesti percaya maaaa... saya sekolah dulu selalu dgr islam punya cikgu ajar dalam kelas agama maaaa... saya gelak lagi... kemudian saya tanya lagi, u orang kalau masa hidup buat jahat nanti mati apa jadi? dia cakap kena masuk api nelaka juga lorr...


 saya cuma diam tak mahu ulas lagi sebab saya pun tidak mahir nak ulas kepercayaan dan pegangan agama bangsa lain, cuma saya yakin semua agama tidak pernah menyeru penganutnya melakukan kejahatan... agama itukan adalah untuk mendisplinkan masyarakat, cuma sebagai muslim saya berdoa supaya anak cina itu terbuka hati untuk menukar agamanya kepada agama yang lebih agung yakni ISLAM...


 salam sayang, nfa

No comments: