Tuesday, April 9, 2013

Resepi Ketupat Sotong Cara SAYA


semalam kimi minta mama buat ketupat sotong, ari nie baru mama rajin dan skrg ketupat sotong sudah ada dalam periuk... ramai juga yang bertanya resepi semalamkan... jadi saya bg kat sini saja ya... ini resepi ikut cara saya, ikut suka suki hati saya sendiri... hehehe :)

benda paling penting kena ada mestilah SOTONG dan BERAS PULUT.

ok SOTONG tu saya bersihkan mcm biasa, BERAS PULUT saya kukus separuh masak.

lepas tu saya sumbatkan BERAS PULUT dalam SOTONG dan saya amik kepalo sotong tu dan cantumkan balik dgn badan dia dan saya lekatkan kepala sotong tu dengan badan sotong guna lidi cungkil gigi tu. tapi sumbatkan beras pulut tu jgn over sgt, agak2 jer lah... sbb nnt masa masak sotong tu beras pulut tu akan mengembang, kalau kita isi banyak sgt, nnt meletup pulak sotong tu abis keluar semua beras pulut tu...kesian sotong tu... hehehe...

ok setel dah bab sumbat sotong dgn beras pulut skrg nak buat kuah dia pulak... kuah dia senang jer...

amik periuk agak2 blh muat sotong tu, masukkan santan cair agak2 blh tenggelam sotong, ketuk halia skit, ketuk serai ikut suka nak letak berapa banyak, pastu letak semua benda2 tu dlm periuk sekali dengan sotong tu dan biarkan dia mendidih, pastu letak GULA MELAKA, ingat tau, GULA MELAKA! bukan gula merah...letak ler berapa banyak nak letak pun... saya tadi letak 4 ketul gula melaka yang tebal dlm 2 inci tu sebab sotong saya adalah dalam 20 ekor. pastu biarkan dia mendidih mengelegak dalam periuk, kita kena jaga api jer, biar dia mendidih betul2 mendidih agak2 mcm sotong dgn pulut tu dah cukup masak, baru letak santan pekat... tu pun ikut suka lah nak letak byk mana...tp saya letak santan pekat dalam dua mug besar jer, pastu tunggu ler sampai dia jd pekat sepekat2nya... kalau suka ada kuah skit, tak perlu lah nak tunggu sampai pekat...

pastu dah siap ler tu... mmg rasa dia manis sbb nie kan makanan kelantan, kalau tak manis bukan orang kelantan namanya! kihkihkih...

so harap2 resepi suka suki saya nie dapat membantu mereka2 yang nak mencuba buat ketupat sotong ini...

cara makan??? ntah ler, saya makan masuk mulut kunyah2 dan telan! hikhikhik... tapi sbb saya tak suka manis2 sgt nie,  jadi saya makan ketupat sotong nie saya cicah dgn thai sos... jd takda lah kembang tekak sangat makan benda manis ting2 tuh! hehehe...

okie semua... selamat mencuba dan kalau berjaya jgn lupa tag gambar kat saya tau :)