Tuesday, November 19, 2013

BUDAK ITU PART 5

-BUDAK ITU PART 5-

"SAYA" melihat amoi sampai ke blok rumah dia, saya tahu rumah amoi paling bawah, dan bila saya tengok amoi sampai lorong nak ke tangga dia berhenti dan mengangkat tong gas tu dengan susah payahnya. saya tahu tong gas itu berat dan bukan tenaga budak darja 4 dan perempuan utk mengangkat benda seberat itu, kalau suruh saya yang mengangkatnya pun belum tentu saya mampu. tiba2 saya nampak amoi golekkan tong gas ke bukit kecik yang betul2 sebelah rumah dia. owh maknanya amoi tidak memikul tong gas tu menggunakan tangga, dia hanya golekkan ikut bukit kecik tu dan bila tong gas tu sampai ke bawah dia pun turun gunakan tangga dan kembali mengolekkan tong gas untuk masuk dalam rumah. Bijak jugak dia tapi saya rasa itu bukan kerja yang sepatutnya dilakukan oleh anak perempuan sepertinya.

petang tu seperti biasa budak itu menjual kuih, cuma kali ini saya tengok anak cina yang selalu jadi kawan amoi sudah ikut sama2 berniaga tapi dia jual surat khabar, nampaknya amoi sudah ada kawan setiap kali dia berjualan. saya boleh tgk air muka amoi agak gembira, mungkin dia seronok kerana dia tidak lagi bersendirian menjual kuih. kadang2 saya tgk amoi tolong anak cina tu lipat2 kertas yang digunakan cina untuk upacara sembahyang mereka bila kedai dia tak ada pelanggan. dia buat benda tu dengan senang hati, kadang2 saya tgk dia gelak, dia menjerit2 seronok bila dia berjaya buat sama mcm anak cina tu buat, ada bentuk burung, bentuk kapal, bentuk mangkuk dan ntah hapa2 laagi ntah bentuk yang terhasil dari kertas cina sembahyang tu. amoi memang takda kawan melayu agaknya, dia lebih selesa berkawan dgn anak cina tu.


hari berganti hari, minggu berganti minggu, bulan berganti bulan, tahun berganti tahun, budak itu tetap dengan rutin hariannya, menjual kuih di bawah payung tepi bus stop, pernah sekali2 saya berpeluang melihat dia bertungkus lumus selamatkan kuih jualan dia dari angin yang terlalu kuat, payungnya terbang, meja kuihnya terbalik, segala kuih2nya jatuh tercampak ke atas tanah yang sudah tentu kotor dan berdebu. dia cuba mengutip balik  kuih2 dia dan meniup2 kuih tu mungkin untuk hilangkan habuk yg melekat pada kuih2nya itu. kesian juga saya melihat dia dalam keadaan begitu. ada satu ketika saya melihat dia basah kuyup berjalan dalam hujan lebat semata2 nak selamatkan kuih2 dia dari terkena hujan, satu persatu bekas2 kuih jualannya dia bawak lari dan letak di atas tangga blok depan kedai dia berjualan, masa tu payungnya sudah tumbang dan terbang di tiup angin kencang. dalam kesejukan kerana basah kuyup demi menyelamatkan kuih2 jualannya, dia masih mampu tersenyum bila ada yang sanggup nak beli kuih jualannya walau dia sudah letakkan bekas2 kuihnya di atas tangga blok rumah orang. mungkin orang yang membeli tahu, amoi duduk di tangga dengan kuih2 jualannya kerana hujan lebat dan payung jualannya sudah terbang di tiup angin.

satu  hari saya balik kerja saya singgah dulu kedai amoi nak beli karipap, tiba2 saya nampak amoi sedang bercakap dengan satu nyonya tua, nyonya tu sgt tua, saya nampak amoi hulurkan kuih pada nyonya tu dan bila saya semakin dekat saya dpt lihat amoi sedang melihat sesuatu di kaki nyonya tua tu, bila saya ikut sama melihat, terkejut saya melihat kaki nyonya tu yang bernanah sebesar tapak tangan dan nyonya tu seolah2 mengigil sama ada sakit atau lapar. bila amoi nampak saya dia terus berdiri dan tanya adakah saya nak kuih mcm biasa? saya mengangguk dan amoi cepat jer bungkuskan karipap utk saya, bila saya bagi duit pada dia, saya tanya, kenapa dgn nyonya tu? dia beli kuih ker? kaki dia kenapa? amoi cuma cakap, kesian ah soo tu lapar, kaki dia jadi macam tu sebab anak menantu dia tekap dgn iron panas.


dah tu awak bagi dia kuih percuma? nanti kalau duit kurang macam mana?

#InsyaAllah akan bersambung di part 6#

No comments: