Tuesday, November 19, 2013

BUDAK ITU PART 4

-BUDAK ITU PART 4-

'SAYA' balik rumah dengan satu perasaan ingin tahu kenapa budak itu menangis? dia kena marah ker atau apa? esoknya hari sabtu, saya tunggu dia keluar untuk berjualan seperti biasa. tepat pada masanya budak tu pun lalu, saya nampak dia, saya tegur "akak tolong awak bukak kedai hari ni boleh?" dia geleng kepala, dia kata jangan tolong dia nanti dia kena marah. dia dah biasa buat kerja sorang2. ok saya tak mahu terus memaksa dia sehingga mungkin akan membuatkan dia akan dimarahi. saya tunggu sampai dia siap untuk menjual dan bila tgk dia dah siap saya pun datang dekat dia dan duduk kat tepi batu bus stop. melihat dia melayan orang yang datang beli kuih buat saya tersenyum. kadang2 saya rasa orang beli kuih kat dia mungkin sebab dia kesian kat budak tu. baru darjah 4 tapi setiap hari terpaksa habiskan masa dengan menjual kuih.

kalau anak kecil yang sebayanya mungkin sedang seronok bermain bersama2 rakan sebaya atau sedang seronok menonton tv tapi dia tidak begitu. seolah2 zaman kanak2nya hanyalah membantu keluarganya berjualan. tapi walau pun begitu saya tak pernah nampak dia muram, dia sentiasa tersenyum, ramah dan mesra dengan semua orang yang datang untuk membeli kuih2nya. adakalanya orang cina yang datang membeli kuih dia tu selalu menyangka dia adalah anak cina sebab dia memang fasih berbahasa cina. mungkin kerana dia berkawan dengan anak cina maka anak cina tu mengajar dia berbahasa cina.

selepas saya tengok kedai dia semakin berkurang orang, saya datang dekat kat dia dan tanya dia, amoi memang hari2 jual kuih ker? takde cuti atau rehat? dia cakap takda, kalau cuti nanti takda duit. saya hanya diam tak tanya apa2 lagi. kemudian dia tanya saya "kenapa kakak selalu ada dekat2 sini? kenapa akak selalu tgk2 saya?" saya tersenyum dan cakap kat dia yang saya suka tgk dia dan saya jadi teringat kat adik saya yang sebaya dgn dia tapi adik saya tak macam dia, adik saya balik sekolah boleh rehat2 tdo, kalau cuti sekolah boleh keluar bermain2 atau tgk tv. dia hanya diam bila saya cakap macam tu. dia tahu ker apa makna main? aoa erti rehat? apa maksud tgk tv?
macam xde respon apa2 jer bila saya cakap mcm tu tadi.

tiba2 ada satu teksi berhenti depan kedai kuih dia dan saya lekas2 bangun menjauhkan diri dan beralih duduk di bangku bus stop. saya tgk pemandu teksi tu keluar dari teksi dia dan terus ke meja jualan budak tu, dia pun amik kuih karipap dan terus makan kat situ, saya tgk budak tu muka macam tak selesa dan macam takut2, saya nampak pemandu teksi tu macam bertanya pada budak tu tapi saya tak dpt dengar apa yang ditanya dan apa yang budak tu jawab. cuma saya dapat tengok budak tu tiba2 lap mata dia dengan hujung lengan baju. SAH budak tu menangis.

lepas pemandu teksi tu makan dan bayar harga kuih yang dia makan, budak tu pun terus duduk dan diam merenung ke arah jalan raya, saya nak datang dekat tapi saya rasa serba salah. cuma hati saya meronta2 nak tahu kenapa dia menangis tiba2? siapa lelaki yg bawak teksi tadi? abahnya yang dia takutkan itu kah? tapi kalau abah dia kenapa pulak abah dia makan kuih dan bayar?

perlahan2 saya pergi dekat meja jualan dia dan duduk kat kerusi sebelah dia. dia nampak saya datang dia senyum dan tanya kakak nak beli kuih ker? saya geleng kepala, saya cakap kakak nak tanya amoi sesuatu tapi amoi kena percayakan akak dan akak janji akak akan jadi kakak amoi, kakak suka sgt pada amoi. kakak anggap amoi macam adik akak sendiri. dia tgk jer muka saya dan dia tanya akak nak tanya apa? saya pun tanya dia kenapa tiba2 amoi nangis? dia cakap xde apa.. tiba2 mata dia masuk habuk dia cakap. saya pun pegang tangan dia dan cakap, kakak bukan budak kecik, akak tahu amoi menangis bukan mata masuk habuk. cuma amoi cerita pada kakak, siapa lelaki tu? abah amoi ker? dia geleng kepala. jadi siapa lelaki tu? dia kacau amoi ker? dia ada buat yang bukan2 pada amoi ker? dia tetap menggelengkan kepalanya.

lama dia diam tiba2 air mata dia semakin laju dan laju dan terus mencurah2, saya sendiri jd kaget, saya peluk dia saya tanya dia kenapa tiba2 amoi nangis? dia pun cakap... "pakcik teksi tu cakap dia kenal ibu dan abah saya, dan pakcik tu cakap dia tahu yang saya bukan anak ibu dan abah saya, dia suruh saya tengok saya dan adik beradik yang lain sama tak warna kulit dan rupa?" budak tu terus bercerita dalam tangisan dia, dia cakap dia mmg tahu dalam ramai adik beradik yg dia ada semuanya kulit agak gelap tapi dia sorang jer kulit cerah dan rupa macam anak cina. budak tu cakap pakcik teksi tu cakap yang dia tu adalah anak angkat sahaja. jadi dia sedih bila ada orang cakap dia tu sebenarnya hanyalah anak angkat.

jadi yang hari tu amoi nangis sebab pakcik tu jugak? dia menganguk. terjawablah sudah kenapa rupanya budak tu menangis hari tu. rupanya dia sedih sebab ada orang cakap dia hanyalah anak angkat. kemudian saya tanya dia pulak, akak tak pernah nampak adik beradik awak yang lain, ibu abah awak pun akak x pernah nampak, mana mereka? dia jawab ada kat rumah, ibu buat kuih dan saya tolong jual. adik beradik dan abah amoi mana? dia hanya diam dan kebetulan ada orang datang utk membeli. ceritanya terhenti disitu.


satu ketika sedang saya duduk2 di tepi blok rumah saya, saya ternampak budak tadi tu, dia sedang mengolekkan tong gas yang saya rasa sudah kosong sebab nampak tong tu seolah2 ringan. tapi seringan2 tong gas yg kosong pun kalau dgn tenaga budak darjah 4 ianya masih tidak patut saya rasa. saya pantas mendekati dia, dia nampak saya dan tersenyum. saya tanya dia "nak bawak pergi mana tong gas nie? berat2 nie awak nak bawak kemana?" dia jawab... gas habis jadi dia nak pergi tukar gas. saya terdiam sebab saya fikir, skrg tong gas kosong mungkin ringan dia blh nak golek2kan sampai kedai, kalau nak amik gas yang baru mesti akan jadi berat sebab tong gas bukan lagi tong kosong. macam mana budak darjah 4 nak bawak tong gas yang berat? saya tgk muka dia dan tanya "kenapa tak suruh orang kedai datang amik dan hantar?" dia jawab, kalau suruh kedai hantar dia akan cas kos penghantaran. akan mahal 50 sen. saya terdiam. saya seluk poket dan hulurkan 50sen pada dia tapi dia kata dia tak boleh amik sebab kalau dia amik nanti orang kedai hantar gas kat rumah dan abah dia akan tahu yang ada orang tolong dia. saya terdiam. kelu tak tahu nak buat apa. amoi sangat takut pada abahnya.

mata saya menyaksikan sendiri amoi golek tong gas kosong ke kedai dan kembali dgn tong gas yang baru yang pasti lebih berat dari yang tadi, saya melihat dia berpeluh2 mengolekkan tong gas, kejap2 berhenti, kejap2 duduk atas tong gas... tiba2 saya terfkir, nanti kalau sampai kat blok rumah macam mana budak tu nak angkat tong gas tu sebab rumah tu xde lif!

tak kan dia nak pikul atas bahu dia? tak kan dia nak golek jer kat tangga? atau apa yg dia akan buat utk memastikan tong gas tu sampai dalam rumah dia?

#InsyaAllah akan bersambung#





No comments: