Monday, November 18, 2013

BUDAK ITU PART 3

-BUDAK ITU PART 3-

"SAYA" masih dengan rutin harian saya yang suka melihat budak itu, setiap kali saya duduk di tepi tembok melihat dia bersiap2 mahu membuka kedai kuih dia, dia akan melihat saya dan melemparkan senyuman tanpa menyapa saya. dia hanya akan banyak cakap bila orang beli kuih dia sahaja. kalau selain dari itu dia memang tak akan tegur orang. dan hari itu dia masih sama ulang alik memikul kaki payung, payung, meja dan akhir sekali ulang alik dengan bakul yang terisi bekas2 kuih.

bila dia mula berjualan dia akan jadi ramah dan senyum, petang tu saya pergi dekat dia dengan membawa satu bekas coklat gajah, sampai kat dia saya panggil dia yg sedang kusyuk menyiapkan kerja sekolah dia. saya tengok dia tengah siapkan karangan yang bertajuk "Cita-cita saya". amoi... banyak lagi ker kerja sekolah nak buat? dia jawab nak habis dah, sikit lagi siap dah, kakak nak karipap ker? saya angguk kepala dan dia pun tutup buku dan bungkuskan kuih karipap utk saya. lepas bayar saya pun nak duduk tepi dia nak tgk kerja sekolah yang dia nak buat. saya tgk tulisan dia, comotnya. boleh ker cikgu dia baca tulisan dia? saya cakap kat dia, amoi kenapa tulis tak cantik? dia tgk muka saya dan cakap, yer ker tulisan dia tak cantik? dia rasa tulisan dia paling cantik. saya hanya mampu tersenyum.

nak balik saya hulurkan coklat yang saya bawak pada dia, dia tgk saya dan tanya kenapa saya bagi dia coklat? saya pun cakap "saja2 sebab akak suka tgk amoi, amoi rajin" tapi dia tak ambil pun coklat tu, bila saya pegang tgn dia nak suruh dia amik coklat tu dia geleng kepala, saya tanya kenapa tak amik? kakak bagi pd amoi ikhlas. dia terus cakap, dia xnak amik brg org yg dia tak kenal. lagi pun dia takut nanti abahnya tahu dan nanti abah akan pukul dia. saya tanya kenapa pulak abah nak pukul amoi, kakak kan selalu beli kuih kat sini? dia cakap tak nak juga sebab abah dia dah pesan jangan amik apa2 pun yang orang bagi. saya terdiam sebab bagi saya kalau saya bagi coklat tu dan dia makan terus pun tak ada sapa2 yang akan tahu. mungkin dia sangat takut pada abahnya. mungkin abahnya garang.

saya tak mahu memaksa dan saya mula nak beredar dari situ, tiba2 saya nampak kawan budak amoi tu datang, saya pun bagi coklat tu pada kawan budak amoi tu, saya cakap "nie kakak beli utk kamu dan amoi makan, kakak belanja" kawan budak amoi tu amik dan bawak coklat tu pergi ke budak amoi dan dr jauh saya tgk amoi dan kawannya makan coklat tu sama2. tadi kenapa masa saya bagi kat dia terus dia tak nak amik? takut sangat dia dgn abah dia.

sebulan dua berlalu saya masih melihat budak tu dgn rutin hariannya, pukul 2 lebih dia akan bersiap2 utk berjualan dan sekitar pukul 7 malam jualan dia akan habis dan tutup. satu hari tu saya balik dari berjalan2 ke kuala lumpur naik bas, sekitar jam 4 petang saya sudah berada di kawasan perumahan dan bas berhenti betul2 depan  kedai kuih tu sbb kedai kuih budak tu hanya sebelah bus stop. masa saya turun saya nampak budak tu tunduk letak dahi atas meja dan saya nampak dia seolah2 tersedu2, saya datang dekat dan tanya kenapa? amoi kenapa? ada orang curi kuih ker? amik kuih tak bayar? atau duit jualan kena curi? dia hanya geleng kepala, saya panggil dia suruh dia angkat muka dan tgk saya tapi dia tetap tunduk ke bawah. akhirnya saya cakap "kakak nak beli kuih" baru lah dia angkat muka dan bila dia nak bungkus kuih tu memang saya nampak mukanya muka orang lepas menangis.

kenapa dia menangis? saya tanya adakah org curi kuih dia? curi duit jualan kuih dia? tapi dia cakap BUKAN! dah tu kenapa dia menangis sampai habis merah semua muka hidung dia?

#akan bersambung kemudian#






No comments: