Monday, November 18, 2013

BUDAK ITU PART 2

- BUDAK ITU PART 2-

"SAYA" jadi tertanya2 siapa budak itu? mana mak ayahnya? mana adik beradiknya? dimana rumahnya? dimana sekolahnya? kenapa saya sering lihat dia hanya bersendirian kecuali anak cina yang selalu datang ke gerai jualannya. kadang2 bila dia tidak berjualan, saya langsung tak nampak bayangnya. sama ada di taman permainan atau pun di kedai2 runcit, bertembung di pasar malam pun tak pernah. 

satu hari saya seperti biasa akan beli karipap jualannya. berapa sebijik dik? 20 sen jer kak, kalau akak beli 5 cuma seringgit. (memanglah 5 bijik seringgit kan?) dan setiap kali saya beli dia mesti akan cakap terima kasih kak, esok datang lagi. dan biasanya lepas saya beli saya akan duduk dekat bangku bus stop tu dan duduk makan kuih sambil tgk dia berjualan. paling saya suka tgk bila ada cina yang beli, tengok mulut dia yang fasih berbahasa cina dan tak takut orang buat saya rasa geram dgn budak tu. dan seperti biasa bila takda orang dia akan buat kerja sekolah dia, kdg2 saya geram, bila time dia nak buat kerja sekolah jer mesti ada orang dtg nak beli kuih dia. tapi dia tetap tersenyum, adakalanya orang tu tak sampai depan meja lagi dia dah bungkus siap2 dah kuih tu. seolah2 dia tahu orang tu mesti akan beli kuih yang sama. dan dari apa yg saya lihat, kuih karipap dan tauhu sumbat dialah paling banyak orang beli dan paling cepat habis. tak dinafikan mmg kuih karipap yang dia jual sangat sedap. saya sendiri kalau makan karipap dia blh habis 5 bijik sekali makan. lebih2 lagi kalau karipap dia panas2.

satu petang tu saya tengok dia tertidur kat meja jualan dia, saya pergi dekat dan saya panggil dia, dik... adik... akak nak beli kuih nie, dia sedar dan cepat2 senyum. mmg budak nie suka senyum agaknya. saya cakap nak beli karipap 5, dia pun cepat2 ambil plastik nak bungkus dan saya tgk dia bungkus kesemua karipap yang ada yang semuanya ada 6 bijik. masa dia bagi saya kuih tu, dia cakap seringgit jer kak, yg last tu dia bg free jer kat saya sebab dah last. saya pun tanya dia, takpe ker bagi free satu kat akak, nanti kalau duit kurang mak tak marah? dia jawab," takpe kak, kalau ibu saya tanya, saya cakaplah saya yang makan kuih tu. lagpun dah last dah. saya pun nak tutup kedai dah" Saya hanya mengangguk, saya tanya dia, siapa namanya? dia cakap "amoi" semua orang panggil dia amoi kat situ. jadi saya tanya dia nama melayu dia apa? dia cakap nama dia ...... saya yang mendengar tersenyum. tapi dah dia kata panggil dia amoi jd saya pun panggil dia amoi lah jugak. saya tanya dia lagi, amoi darjah berapa? tak sekolah ker? dia cakap dia darjah 4 dan dia sekolah pagi, balik sekolah dia tlg ibu dia jual kuih dan saya tanya dia tak lama jer lagi nak periksakan? dia cakap haah, tapi saya selalu periksa dapat no corot, saya rasa saya bodoh sebab abah saya kata saya bodoh, buang masa jer pergi sekolah.

saya diam bila dengar dia cakap macam tu, macam mana seorang ayah boleh kata anak dia bodoh dan pergi sekolah hanya buang masa? kesian budak amoi nie. dah lah baru darjah 4 jer...

#bersambung dilain masa itu pun kalau ada yang sudi membaca dan mendapat sambutan ramai#

No comments: