Tuesday, December 10, 2013

BUDAK ITU PART 16

- BUDAK ITU PART 16-

"saya" dan amoi gelak besar bila melihat hadiah yg ada dalam kotak besar itu adalah seutas rantai silver dgn buah rantai berbentuk love. rupanya ahmad sengaja mengenakan amoi, dia balut menggunakan kotak kasut tetapi isinya adalah rantai leher. amoi tersengih2 gembira bila saya katakan ahmad bagi rantai tu utk awak pakai dan bila rindu awak blh tgk rantai yg dia bagi. saya membantu amoi memakaikan rantai silver itu ke leher amoi dan amoi nampak  tersipu2 malu bila saya memujinya cantik.


seharian amoi tersengih2 dan sekali2 saya tgk dia akan memegang rantai yag berada di lehernya. lucu pulak tgk amoi dalam keadaan begitu. bila dia melayan orang yg datang utk membeli kuih, ramahnya lebih dari selalu, cerianya menjadi2. seronok benar dia dengan hadiah dari ahmad. mungkin dia benar2 sukakan ahmad dan benar2 sukakan rantai pemberian ahmad. saya sendiri seronok melihat amoi yang nampak gembira dan ceria jer sepanjang hari itu.

menjelang petang kuihnya sudah semakin sedikit dan dia sudah bersiap2 mahu menutup kedai kuihnya. seperti biasa satu persatu barang2 jualannya dikemas dan di bawak balik kerumah, cuma saya nampak, sebelum dia melangkah mahu pulang ke rumah dia membuka kembali rantai yang dia pakai dan disimpan di dalam kocek seluarnya. saya tak perlu bertanya kenapa kerana saya yakin amoi tak mahu rantai itu dilihat oleh ibu dan abahnya. pasti akan ada soal jawab jika ibu dan abahnya melihat rantai itu.

keesokan harinya amoi berjualan seperti biasa dan semasa saya datang membeli kuihnya saya melihat rantai itu sudah ada balik di leher amoi. mesti dia pakai balik bila dia nak jual kuih. saya sekadar diam tak mahu bertanya kerana amoi lebih tahu apa yang terbaik buat dia. amoi pun sudah besar, dia mesti tahu apa yg akan buat dia kena marah kena rotan. jadi bagi saya amoi mesti tahu nak jaga diri. melihat wajahnya yang tersenyum2 gembira saya tahu amoi sedang dalam keadaan gembira. saya tanya bila ahmad akan balik? dia jawab esok. saya tersenyum kerana saya tahu mesti amoi akan rasa nak tunggu esok tu sangat lama! lumrah orang dilamun cinta.

sedang asyik amoi melayan orang yang datang beli kuih2 jualannya, tiba2 nyonya tua yang selalu dtg borak2 dengan amoi muncul. saya nampak nyonya tu jalan mengigil2 sambil mengesat air mata dengan hujung baju yang dia pakai. sebelum sempat nyonya tu sampai kat kedai jualan amoi, amoi dah pergi dulu kat nyonya tu. dia pimpin nyonya tu, suruh duduk kat tepi tembok batu dekat dgn kedai kuihnya dan saya tgk dia bercakap2 dgn nyonya tu, kemudian amoi hulurkan karipap dalam plastik dan air minum dalam botol mineral. amoi amik tisu dan lap air mata nyonya tu dan nyonya tu saya nampak tertunduk2 depan amoi seolah2 mengucapkan terima kasih. lebih kurang 20 minit lepas nyonya tu habis makan kuih yang amoi bagi, nyonya tu pun pergi dan saya menghampiri amoi.

saya tanya kenapa dengan nyonya tu? amoi kata anak menantu ah soo tu ketuk kepala ah soo dengan mangkuk kaca sampai benjol kepala ah soo tu, kemudian anak dia kata dia tak boleh makan, jadi ah soo tu dah tak makan dari pagi. minum air pun tak boleh. saya yg dengar hanya mampu mengangguk. patutlah nyonya tua tu menangis, mungkin sebab sakit bercampur dengan lapar jugak.

sedang saya berborak2 tiba2 satu budak kecik lelaki, sekitar umur 8 atau 9 tahun datang ke kedai jual kuih amoi dan cakap "kakak, abah panggil balik, abah suruh tutup kedai kejap" lepas budak lelaki tu cakap mcm tu, dia terus pergi dan amoi saya tgk sudah resah gelisah, wajahnya bertukar pucat serta merta. dia pun turunkan payung kedai, amik bekas duit jualan dan sebelum dia melangkah utk balik dia bukak rantai yang dia pakai dan serahkan pada saya, katanya tlg pegang kejap rantai dia dan dia pun terus berlari balik rumah...

saya termangu2 bertanya, kenapa? kenapa tiba2 amoi di panggil balik? maknanya budak kecik tadi tu adik amoi? agak2 kenapa abah amoi panggil amoi balik tergesa2 sampai suruh tinggalkan kedai?

#InsyaAllah akan bersambung di part seterusnya#

No comments: