Monday, December 9, 2013

BUDAK ITU PART 15

-KISAH BUDAK ITU PART 15-

Saya melihat apa yg tergambar di dalam kertas lukisan itu dengan satu perasaan lucu, membaca tulisan di dalamnya buat saya nak gelak. Amoi owh Amoi! dalam kertas lukisan itu terdapat satu lukisan pemandangan kampung yang sangat cantik. terbentang sawah di kaki bukit, ada pondok, burung2 berterbangan, matahari yang tersenyum. memang menarik lukisan tersebut. di hujung lukisan di sudut kanan lukisan tertulis nota ringkas:

 "harap amoi suka dan blh dapat A utk lukisan nanti, ahmad tahu lukisan ahmad tak cantik sangat tapi utk amoi, ahmad akan buat apa saja. jangan lupa padam apa yang ahmad tulis ni tau. nanti cikgu amoi tahu. amoi jangan suka kat orang lain tau, ahmad suka amoi 4-ever"

rupanya selama ni, setiap kerja sekolah amoi yang lukisan dilukis oleh ahmad dan memang ahmad ada bakat melukis. lukisannya cantik. kalau saya jadi cikgu, pasti lukisan itu akan saya bagi A siap dengan bintang lagi. saya memandang amoi dan dia tersengih2 mungkin malu sebab saya dah tahu siapa buah hati dia. pipinya sudah bertukar kemerah-merahan. saya tersenyum nak ketawa melihat amoi yang malu2 kucing begitu.

"ahmad baik ker?" soal saya pada amoi. dia sekadar angguk. "kenapa suruh ahmad yang buat kerja sekolah lukisan nie? nanti cikgu tak marah ke?" amoi sengih2 dan menjawab yang cikgu tak pernah tanya pun kenapa lukisan dia akan jadi cantik bila cikgu suruh siapkan kat rumah. lagipun amoi kata, ,dia memang tak pandai melukis. jadi ahmad kata dia boleh tolong dia buat lukisan cantik, dia suruh lah ahmad yang lukiskan utk dia. amoi ni memang panjang akalnya! ada ker kerja sekolah dia suruh orang lain yang buat, mentang2 ahmad sukakan dia, dia amik kesempatan pulak.

"awak suka ahmad kan? jatuh cinta yer?" amoi semakin tersipu2, pipinya semakin merah. tapi dia jawab "tak lah! mana ada saya suka ahmad, ahmad yang suka kat saya" pecah gelak saya. jelas terlihat wajahnya yang merona merah tanda bahagia dan seronok di usik begitu. Sah! amoi memang sedang dilamun cinta. walau dia masih bersekolah, tapi bagi saya itu adalah lumrah. mula merasai indahnya alam percintaan seawal sekolah menengah adalah perkara biasa. Istilah cinta monyet pasti di lalui oleh semua orang di zaman remaja mereka, dan sama juga dengan amoi. dia sudah ada perasaan utk di cintai dan mencintai. walau sepatutnya rasa itu tak sepatutnya ada dalam hati seorang anak remaja yang masih di bangku sekolah, tapi perkara itu sukar utk kita kawal. hati dan perasaan adakalanya sukar di duga.

selepas saya tahu apa sebenarnya hubungan amoi dan ahmad saya dapat lihat yang amoi sering ketawa dan tersenyum setiap kali ahmad datang ke gerai kuih amoi. aktiviti bertukar2 kertas lukisan masih berjalan seperti biasa dan saya sudah tidak bertanya apa2 kerana saya sudah tahu apa yang ada dalam kertas lukisan itu. lukisan cantik hasil seni ahmad berserta nota2 indah di sudut kanan buat amoi. ahmad juga semakin baik dengan saya, mungkin amoi sudah bagitahu dia yang saya sudah tahu hubungan mereka berdua. sekali2 bila bertembung dengan ahmad di kedai atau pasar malam, ahmad pasti akan menegur saya. mungkin ahmad mahu berbaik2 dgn saya kerana dia tau saya sangat baik dengan amoi.

satu ketika saya ternampak ahmad duduk di kedai kuih amoi dgn beg sandang seperti beg sekolah. saya melihat amoi seolah2 muram, saya menghampiri mereka dan amoi yang melihat saya berkelakuan tak seperti biasa yang akan ceria dan banyak cakap. dia hanya diam dan senyum hanya sekadar tersenyum. saya rasa seperti mereka berdua ada masalah. saya tanya ahmad kenapa datang kedai hari ni dengan beg? dia jawab dia nak balik kampung 2 3 hari sebab lama dah tak balik, tapi ada orang tu tak nak kasi dia balik sebab orang tu kata takut2 ahmad tak dtg lagi. saya yang mendengar kata2 ahmad tak mampu nak tahan gelak, rupanya amoi muram sebab ahmad nak balik kampung. patutlah muka dia masam dan muram jer. rupanya buah hati nak balik kampung. saya tanya ahmad kampungnya di mana? ahmad jawab Kedah jer. balik naik motor ramai2 dgn kawan2. Owh... agak jauh juga kampung Ahmad.

saya memandang amoi yang hanya diam bersedih. Lucu pulak saya melihat wajah amoi yang macam muncung tikus tu. sayang betul dia pada ahmad sampai ahmad nak balik kampung sekejap pun dia tak bagi. saya pun cakap pada amoi "ahmad kan ada mak ayah lagi, dia kenalah balik kampung jenguk mak ayah dia, antar duit belanja dan tanya khabar mak ayah dia, seorang anak kan tak boleh lupakan ibu bapa yang telah melahirkan dan membesarkan mereka, amoi mesti tahukan pasal itu?" amoi mengangguk dan dia pun cakap pada ahmad "awak balik 3 hari jer kan? lepas tu awak janji awak akan dtg balik sini kan?" ahmad cepat mengangguk dan amoi tersenyum. lepas amoi yakin yang ahmad akan datang balik, ahmad pun minta izin utk memulakan perjalanan pulang ke kampung, cuma sebelum ahmad pergi dia hulurkan satu plastik yang dalamnya ada satu bungkusan hadiah sebesar kotak kasut. dia berikan pada amoi dan katanya hadiah buat amoi dan ubat kerinduan selama dia balik kampung.

tersipu2 amoi menerima hadiah itu dan saya meneka hadiah itu pasti kasut atau baju kerana bungkusannya besar. selepas ahmad pergi, saya suruh amoi buka hadiah tu sebab saya pun nak tahu juga apa yang ada dalam bungkusan tu, amoi setuju dan balutan hadiah itu di buka, sejurus isi dalamnya kami ketahui, amoi tergelak besar, saya sendiri ketawa tak tertahan... ahmad agak lucu juga orangnya.

apa yang ada dalam bungkusan hadiah tersebut?

#InsyaAllah akan bersambung di part berikutnya#

No comments: