Monday, December 9, 2013

BUDAK ITU PART 14

-KISAH BUDAK ITU PART 14-

"SAYA" tertanya2 apa yang ditulis didalam kertas lukisan itu. hati saya mengatakan mungkin nota2 cinta. mungkin surat luahan isi hati. tak mustahil utk budak itu mengalami fasa percintaan kerana itu adalah lumrah manusia, akan tiba satu saat mereka akan mempunyai naluri utk mencintai dan dicintai. tapi benarkah amoi sedang bercinta? melihat dari riak wajahnya yang seakan ceria tiap kali lelaki itu muncul, hati saya mengatakan amoi sedang bercinta dengan lelaki tersebut.

satu petang angin tiba2 kencang2, tanda hujan akan turun, saya lihat amoi kembali kelam kabut menyelamatkan kuih jualannya. saya lihat dia susun segala bekas kuih dan bawak lari letak di bawah blok atas tangga, kemudian saya nampak dia dengan sekuat tenaga berusaha memegang payung supaya tidak diterbangkan angin dan tiba2 saya nampak lelaki yang sering buat amoi ceria muncul dgn motor dan terus masuk bawah payung dan tolong amoi memegang payung supaya tidak terbang. SAH saya rasa amoi dan lelaki itu ada hubungan yang lebih daripada sekadar kawan kerana amoi yg saya kenal sangat susah utk menerima bantuan dari siapa2 lagi2 lelaki. saya tersenyum :)

hampir 3 minggu berlalu, saya berkesempatan duduk berbual2 dgn amoi di kedainya, saya tanya siapa nama budak lelaki yang sering datang ke kedai dan akak nampak awak selalu bagi kertas lukisan kat dia tu utk apa? dia jawab itu kawan dia namanya Ahmad dan ahmad sudah bekerja. saya sekadar mengangguk. berapa umur ahmad? dia jawab 17 tahun. saya meconggak dalam hati, amoi umur 13, ahmad umur 17. beza hanya 4 tahun. saya pun tanya amoi lagi, apa yg selalu akak nampak awak bg ahmad kertas mcm kertas lukisan tu? surat cinta? cepat dia gelengkan kepala, dia cakap ahmad dgn dia hanya sekadar kawan biasa jer. tapi saya bukan budak2 yg tak tahu apa makna cinta. kalau bukan surat cinta, apa benda yang mereka berdua saling bertukar2 kertas lukisan? saya sedaya upaya mengorek rahsia kertas lukisan dari amoi dan kebetulan ahmad datang. amoi muka dah merah mungkin malu dgn saya sebab "buah hati" dia dtg masa saya sedang bertanya hal mereka atau apa?

Ahmad nampak saya dia senyum pada saya, dia beli kuih dan selepas dia membayar harga kuih dia letak kuih dlm raga motor dan kembali semula dgn kertas lukisan yang digulung dan di ikat getah. kertas lukisan itu diserahkan pada amoi dan amoi cepat2 amik dan letak di dalam bakul bawah meja jualan. Ahmad berlalu pergi saya bertanya apa yang ahmad bagi? amoi kata xde apa2. kertas kosong. saya gelak, saya katakan pada amoi tak baik menipu, org yg suka menipu lama2 blh jadi pencuri. dia diam dan perlahan dia ambil kertas lukisan itu dan hulurkan pada saya.

saya buka lukisan itu dan tiba2 saya rasa saya nak gelak. amoi dan ahmad sangat lucu orangnya. cuma gelak saya tidak mampu saya nak lepaskan takut2 amoi malu...

apa sebenarnya yang ada dalam kertas lukisan tersebut sampai buat saya nak gelak?

#InsyaAllah akan bersambung di part berikutnya#

No comments: