Friday, December 6, 2013

BUDAK ITU PART 13

-BUDAK ITU PART 13-

"Saya" senang melihat amoi yang kelihatan gembira sejak mendapat kasut sekolah baru. Mungkin dia sudah terlalu lama mengharapkan dapat memakai kasut sekolah baru ke sekolah. Semoga amoi akan lebih bersemangat utk belajar. 

Rutin harian amoi masih berjalan seperti biasa. Sekali2 dia buat kerja sekolah, sekali2 dia berborak2 dgn budak cina gerai sebelah, sekali2 dia melayan nyonya tua yang selalu datang kedai kuihnya.

Cuma saya perasan sejak2 amoi meningkat remaja, semakin ramai anak muda yang kerap datang membeli kuihnya. Ada yang duduk melepak ditepi bus stop berdekatan kedai kuihnya. Ada yg agak berani duduk di kerusi yg disediakan di kedai kuih amoi. Dari gaya dan lagaknya, saya tahu mereka sedang mencuba2 nasib utk mendekati amoi. Amoi pun saya perasan sejak akhir2 ini sudah pandai mengemaskan dirinya. Adakalanya rambutnya diikat tocong, adakalanya diikat satu dan kdg2 dia ikat dua rambutnya menyerlahkan lagi kecomelan dia.

Dalam ramai2 lelaki yg selalu Ulang alik datang ke kedai amoi, ada sorang lelaki yang nampak seperti agak rapat dgn amoi dan saya nampak amoi agak mesra dgn dia. Setiap kali dia dtg ke kedai amoi, amoi akan senyum dan ceria. Layanan amoi juga tak sama mcm lelaki2 lain yg selalu datang membeli kuih dikedai amoi. Mungkin amoi selesa dgn lelaki itu.

Masa berjalan seperti biasa, saya terus dgn minat saya yg suka melihat segala aktiviti amoi. Amoi yg kdg2 berwajah ceria, kdg2 bermuram durja, kdg2 matanya merah sembap seolah2 menangis tapi bila ditanya jawapannya adalah "mata masuk habuk". Saya sudah tahu itu sekadar jawapan selamatkan diri.

Cuma semakin dijelas dimata saya, setiap kali lelaki itu datang berjumpa amoi, amoi akan bertukar ceria dan gembira. Sekali2 saya melihat lelaki itu seperti membantu amoi membuat kerja sekolah. Sekali2 saya nampak amoi memberikan sesuatu seperti surat dan biasanya surat itu akan dibalas pada keesokan harinya dan sekali2 saya melihat amoi memberikan lelaki tu kertas lukisan. Kertas lukisan itu akan dibawa pergi lelaki itu dan petangnya lelaki itu akan memulangkan kembali kertas lukisan itu pada amoi. Pada saat itu saya nampak dgn jelas yg amoi kelihatan gembira dan seronok.

Apa benda yg ada dalam kertas lukisan tu? Apa yg mereka buat Saling memberi surat dan Saling bertukar kertas lukisan?

#InsyaAllah akan bersambung di part berikutnya#

No comments: