Tuesday, November 26, 2013

BUDAK ITU PART 12

-BUDAK ITU PART 12-


"SAYA" menjadi serba salah bila melihat amoi resah gelisah hanya kerana saya memberikan dia kasut sekolah yang baru. kalau tadi saya dapat lihat sinar matanya yang gembira dan teruja kerana bakal ke sekolah dengan kasut baru, tapi skrg semua itu sudah hilang tak tahu kemana. saya tahu amoi berada dalam keadaan takut. tiba2 saya mendengar dia bercakap "kakak amik balik lah kasut nie, saya tak jadi nak amik kasut nie, saya tak mahu abah marah dan tuduh saya mencuri" Terdiam saya bila mendengar itu yang dikatakan oleh budak itu. nampaknya dia amik keputusan tak mahu terima kasut sekolah baru yang saya hadiahkan padanya. semuanya gara2 dia takut di  marah dan dipukul. namun saya tak berputus asa, saya katakan padanya "awak amiklah kasut nie dan cakap dgn ibu dan abah awak yang kasut nie kakak hadiahkan utk awak" tapi jawapan yang saya terima adalah gelengan kepala tanda dia tak akan terima kasut itu. dia kata dia tak boleh terima apa2 daripada siapa2 pun. jadi dia tak mahu kasut itu. hati saya sebak mengenangkan yang amoi akan kesekolah memakai kasut lamanya yang semakin mengetat.


saya bawak balik kasut itu kembali ke rumah dan saya berfikir kenapa budak itu tak boleh terima apa2 daripada siapa2 pun? kan ini adalah hadiah. tapi budak itu nak menerima hadiah pun takut. tertanya2 dalam hati saya, kalau dah amoi tak mahu kasut ini, pada siapa pulak saya nak berikan kasut ini? kasut itu mmg size kaki amoi dan hanya amoi saja yang blh pakai kasut itu. lagi pula saya mmg berniat utk hadiahkan kasut itu pada amoi. kasut itu adalah milik amoi!

2 hari berlalu tiba2 amoi bertanya pada saya "kak, kasut hari tu ada lagi ker?" saya angguk dan dia berkata yang dia nak beli kasut tu dari saya. saya tanya dia boleh ker beli kasut baru? nnt abah tahu dia x marah awak ker? dia geleng kepalanya. dia cakap ibunya bagi dia beli kasut guna duit yang dia ada. jadi saya pun terus cakap saya akan jual  kasut tu pada dia dgn harga RM 15 kerana saya tahu amoi ada duit raya sebanyak 15 ringgit. dia bersetuju dan tersenyum riang. saya kembali ke rumah, amik kasut tersebut dan bagikan pada amoi, tatkala amoi hulurkan duit RM 15 pada saya hati saya sebak. walau harga kasut tu lebih mahal dari apa yang amoi bayar tapi saya lega kerana kurang2 amoi bukan meminta2 atau menagih simpati pada orang lain utk mendapakan kasut sekolah baru tapi amoi beli kasut menggunakan duit yang dia ada. kembali bersinar mata dia apabila kasut sudah menjadi miliknya.saya yakin amoi akan bersemangat utk ke sekolah esok kerana dia akan memakai kasut baru.

keesokan harinya seperti biasa saya akan mencari amoi di kedai kuihnya. saya nampak dia tgh melayan nyonya tua yang biasa datang di kedai kuihnya. terdetik dalam hati saya, amoi nie suka sangat layan nyonya tua tu, dan kadang2 saya tgk nyonya tu tersenyum apabila berbual2 dgn amoi, ntah apa lah yang amoi dok cerita dengan nyonya tu hingga nyonya yang sering di sakiti oleh anak menantu sendiri blh tersenyum apabila dgn amoi. di situlah kelebihan amoi yang saya perasan. dia blh menghiburkan orang yang dalam kesedihan.
tapi kesedihan hati dia, tak siapa pun yang tahu kerana dia bijak sembunyikan kesedihan yang di hadapi.

apabila dia melihat saya dia melambai2 tangannya dan dari jauh saya nampak dia tersenyum girang mungkin gembira kerana hari ni dia bersekolah dgn kasut baru. saya sendiri rasa lega dan seronok bila tgk dia gembira dan ceria mcm tu. bila saya mendekatinya dia terus cakap yang hari nie dia pergi sekolah pakai kasut baru dan semua kawan2 puji kasut yang dia pakai, semua cakap kasut dia cantik dan mahal. semua kawan2 tanya berapa harga kasut dan bila dia cakap hanya 15 ringgit semua kawan2 kata dia tipu. saya sekadar mendengar celotehnya sambil dalam hati berbisik "memanglah xkan ada siapa yang percaya kasut secantik itu harganya cuma RM 15 kerana saya beli kasut tu harganya lebih dari apa yang dia bayar pada saya" namun melihat girangnya hati dia bercerita perihal kasutnya sudah cukup buat saya rasa gembira sangat kerana akhirnya amoi dapat pergi sekolah dgn kasut baru. itu sudah cukup buat saya rasa gembira kerana dapat buat amoi seronok.

#InsyaAllah akan bersambung di part 13#

No comments: