Thursday, December 12, 2013

BUDAK ITU PART 18

-Kisah Budak Itu Part 18-

"saya" merenung muka amoi, saya tahu amoi berbohong pada saya, mata amoi tak boleh berbohong pada saya, jauh kedalam matanya saya tahu amoi menyembunyikan sesuatu. saya tetap menanti amoi bercerita tapi sampai kedai tutup dia tetap diam. cuma yang dia tanya, mana rantai dia dan bila saya cakap rantai tu saya dah bagi pada ahmad dia macam tak puas hati, dia mungkin takut ahmad fikir yang bukan2 sebab sehari dia bukak kedai, ahmad langsung tak datang seperti biasa. motor ahmad lalu depan kedai pun tak ada. tapi saya rasa ahmad mungkin ada urusan sehingga dia tak sempat nak datang kedai kuih amoi hari itu.

2 hari berlalu amoi masih diam tak mahu bercerita, saya berkali2 tanya sampai ugut dia tak mahu dah dtg kedai kuih dia, dia tetap berkeras tak mahu bercerita, bila saya tanya jawapannya tetap sama, dia jatuh, bila saya tanya kenapa lama tak buka kedai, dia cakap dia demam. sedangkan saya tahu amoi pernah demam tapi kedainya tetap buka seperti biasa dan amoi juga yang uruskan dari buka kedai sampai kedai tutup. jadi macam susah saya nak percaya apa yang amoi katakan. cuma sudah 2 hari nie, amoi jaga kedai dgn penutup mulut dan hidung dengan alasan dia batuk dan ibu dia suruh dia pakai penutup mulut dan hidung supaya kuman tak masuk dalam kuih jualan dia. tapi saya tengok amoi tak batuk pun. dia sihat2 jer, selsema pun tidak. saya yakin ibu dan abah amoi suruh pakai penutup mulut dan hidung tu supaya kesan terkoyak kat bibir dan kesan lebam kat bibir amoi tak nampak. walau hati saya geram kerana amoi berkeras tidak mahu bercerita tapi saya tak boleh nak memaksa dia. mungkin apa yang dah jadi pada amoi itu benda besar.

cuma petang hari kedua tu, ahmad datang kedai macam biasa, amoi yang nampak ahmad, cepat2 betulkan rambut dia dan macam gelisah. bila ahmad turun dari motor saya nampak muka ahmad berubah, mungkin pelik tgk amoi yang bertopeng atau terkejut tgk rambut amoi tiba2 pendek sedangkan masa dia balik  kampung hari tu rambut amoi masih panjang. saya nampak ahmad seperti bertanya sesuatu tetapi amoi mcm  diam. bila ahmad hulurkan sesuatu pada amoi, saya tahu ahmad bagi balik rantai amoi yang saya serahkan pada dia tempoh hari. saya nampak amoi mcm gembira bila dapat balik rantai tu, dia terus pakai dan walau mulutnya tertutup tapi sinar mata dia adalah sinat mata orang gembira. Syukur Alhamdulillah kerana bila ahmad datang, amoi nampak gembira. itu sudah cukup buat saya rasa seronok. lepas ahmad pergi saya mendekati amoi, saya tanya dia seronok tak dapat balik rantai tu? dia sekadar anggukan kepalanya. ahmad tak tanya kenapa rambut awak pendek? dia jawab ahmad kata dia suka kalau rambut amoi panjang mcm selalu. saya pun tanya dia lagi, kenapa awak potong rambut awak? dia diam dan saya nampak air matanya bergenang. saya terkejut tgk air mata dia bergenang. saya kan cuma tanya kenapa dia potong rambut dia? kenapa dia perlu nak menangis? mesti ada yang tak kena.

kebetulan pada hari tu kuih jualan amoi habis lebih cepat dari biasa, sekitar pukul 5 lebih semua kuih dah habis dijual dan amoi berkemas2 utk menutup kedai. seperti biasa dia melakukan rutin hariannya. satu persatu barang dia bawak balik sampailah pada barang terakhir yang dia bawak adalah meja. saya hanya memerhati dan bila dia melalui depan saya dia berhenti dan dia cakap "kakak tunggu saya kejap kat sini boleh?" saya mengangguk. dia pun cepat2 pergi hantar meja dan saya menanti dia kembali balik walau pada hakikatnya sudah tidak ada apa lagi barang2 jualan yang tinggal utk dia ambil bawak balik. tapi  kerana saya di suruh menunggu dia, saya piun tunggu, sekitar 10 minit saya nampak dia berlari2 menuju ke arah saya dan bila dia sampai depan saya dengan tercunggap2 dia hulurkan satu surat yang dilipat2 kepada saya, masa tu penutup mulut dan hidungnya sudah tidak ada. saya dapat lihat, bibir amoi yang lebam dan kesan luka atas bibir bawahnya sudah mula mengering tetapi masih terlihat ada seolah2 nanah di kesan luka itu. saya yg melihat terasa peritnya sakit itu tapi amoi seolah2 tidak ada apa2.

surat yang amoi hulur saya amik dan amoi terus berlari balik tinggalkan saya, saya hanya memerhati amoi yg semakin menghilang dari pandangan mata saya.

amoi bagi surat lagi? apa yg amoi tulis? mesti ada benda yg dia nak cerita? suka betul dia bagi saya surat kalau saya tanya dia apa2. saya pun buka dan baca surat amoi kat situ jugak... satu persatu saya baca cerita amoi yang di tulis dgn tulisan yang bagi saya memang tak cantik! kejap huruf kecik kejap huruf besar, kejap padam, kejap buat tanda pangkah... tapi semakin say abaca surat amoi, hati saya sebak, air mata saya bergenang dan akhirnya gugur... kesian amoi...

apa isi surat amoi???

#InsyaAllah akan bersambung di Part 19#






No comments: