Saturday, December 14, 2013

BUDAK ITU PART 19

- BUDAK ITU PART 19 -

"saya" terdiam sebak selesai membaca surat amoi. perasaan yang sukar mahu saya gambarkan.

Assalamualaikum buat kakak yang selalu baik dengan saya.

"hari tu saya kena marah dan kena pukul dengan abah sebab dia nampak kasut sekolah saya yang saya beli dengan kakak tu, dia tuduh saya curi duit jual kuih dan beli kasut mahal dan cantik mcm tu. saya cakap saya beli tapi abah tak percaya, dia tampar mulut saya supaya saya cakap jujur, saya dah cakap yang benar, saya cakap saya beli kasut tu dengan harga RM 15 tp dia tak percaya, dia rotan saya, dia tampar mulut saya sebab dia ingat saya tipu dia. dia suruh saya mengaku yang saya curi duit jual duit dan buat beli kasut. saya tak mengaku sebab saya tak curi duit jual kuih, saya memang beli kasut tu dari kakak dengan harga 15 ringgit kan kak? tapi abah tak percaya.
bila saya tak mengaku dia terus tampar mulut saya sebab dia kata saya berbohong dan saya sampai dah bersumpah dgn dia kak yg saya tak curi duit kuih utk beli kasut, tapi dia tak percaya jugak. lepastu kak, abah amik gunting, dia cakap kalau saya tak mengaku dia akan botakkan rambut saya. dia cakap dia tahu saya tipu dia, sebab harga kasut tu tak mungkin dapat dengan harga 15 ringgit, bila saya cakap saya tak curik, abah kerat rambut saya, dia suruh saya mengaku, saya tak mengaku dia kerat lagi rambut saya makin pendek, akhirnya saya mengaku saya amik duit kuih utk beli kasut sebab saya takut abah akan terus botakkan rambut saya kalau saya tak mengaku. bila saya mengaku abah rotan tapak tangan saya pulak. dia cakap saya macam2 dia kata saya anak pungut yang tak sedar untung, dah dia bagi makan, pergi sekolah tapi saya mencuri. saya tak curi kak, sumpah saya beli kasut dari akak dengan duit saya sendiri. tapi abah tak percaya. saya cakap harga kasut tu 15 ringgit abah kata saya tipu sebab dia kata kasut tu harga mahal. saya tak tahu pun berapa harga kasut tu.
lepas tu abah amik kasut tu dan dia gunting kasut tu, dia kata tak payah pakai kasut cantik kalau mencuri. dia suruh saya pakai kasut sekolah saya yang lama supaya saya ingat lepas ni jangan mencuri.
abah pukul kuat kak, bibir saya berdarah sebab abah tampar kat mulut saya sebab tu ibu tak buat kuih sebab muka saya lebam dan ibu pun marah kat saya sebab ibu pun percaya saya curi duit jual kuih. tapi saya tak curi pun kak. semua orang tak percaya kat saya kak. saya tak mencuri.
oklah kak, saya nak cakap ni jer kat akak supaya akak tak terus tanya saya.
saya nak minta maaf sebab kasut akak dah xde, abah dah gunting koyak2kan dan dah buang, sekarang saya pergi sekolah pakai kasut lama. akak jangan cerita kat sapa2 hal ni tau. saya percayakan akak"

yang benar,
amoi


timbul perasaan kesal di hati saya kerana menjual kasut yang harga hampir 50 ringgit kepada amoi dgn cuma 15 ringgit. saya tak sangka ianya akan menjadi isu sehingga membuatkan amoi menderita. saya boleh bayangkan macam mana amoi terpaksa mengaku hanya kerana tidak mahu terus di pukul dan kepalanya dibotakkan. dia terpaksa mengaku untuk lepaskan diri dari penderitaan. kalau saya tahu begitu jadinya saya memang tak akan bagi amoi kasut sekolah tu. niat baik saya telah membuatkan amoi menjadi mangsa.

perlahan saya melipat surat yang amoi bagi dan berjalan pulang, tiba2 motor ahmad datang mendekati saya dan ahmad tahan saya. saya tanya kenapa? dia kata dia mahu tanya saya sesuatu. saya mengangguk dan ahmad terus bertanya sama ada saya tahu atau tidak kenapa amoi macam tak ceria dan betul ker amoi demam sampai kena pakai penutup mulut dan hidung? ahmad kata dia dapat tahu dari seseorang yang bibir amoi luka dan ada kesan lebam. betul ker? saya tergamam sebab saya baru lepas baca surat amoi dan amoi dah pesan jangan cerita pada siapa2, tapi sekarang ahmad datang bertanya pada saya.

apa saya nak buat? perlukah saya cerita pada ahmad atau mcm mana???

#InsyaAllah akan bersambung di part 20#

2 comments:

Anonymous said...

kisah benar??

Nur Farina Abdullah said...

Imiginasi penulis sahaja :)