Sunday, December 15, 2013

BUDAK ITU PART 20

- BUDAK ITU PART 20-

"SAYA" serba salah bila ahmad mendesak supaya saya bercerita apa yang jadi pada amoi. tapi bila teringat permintaan amoi dalam surat supaya saya tak bercerita pada siapa2 saya rasa bersalah jika saya memberitahu ahmad apa yang sudah jadi pada amoi. saya tak mahu amoi hilang kepercayaan pada saya. saya sedar saya adalah orang yang paling amoi percaya utk dia bercerita dan meluahkan rasa hati dia. makanya saya ambil keputusan untuk tidak bercerita apa2 ada ahmad. biarlah amoi yang bercerita pada ahmad sendiri.

Ahmad seperti tidak puas hati apabila saya mengatakan saya sendiri tak tahu apa2 pasal amoi, saya cuma cakap pada ahmad yang amoi cuma kata dia jatuh. ahmad saya nampak mengeluh kasar, mungkin geram kerana saya tidak boleh membantu dia atau marah sebab amoi tak bercerita pada dia. tapi bagi saya, ahmad hanya buah hati amoi sahaja, bukan suami atau abang amoi yang semua benda amoi kena cerita pada dia.

keesokkan harinya amoi berjualan seperti biasa, hari itu dia berjualan masih menggunakan penutup mulut dan hidung, saya tahu kesan luka dan lebam pada mulut amoi masih belum surut. amoi saya lihat lebih banyak diam, dia cuma bercakap bila ada orang datang beli kuih dan sekali2 saya tgk dia berborak2 dgn anak cina yang jual surat khabar kat sebelah kedai kuih dia. adakalanya saya tgk dia melayan orang yang datang membeli surat khabar dan rokok kat kedai anak cina tu. sekali2 saya tgk dia seperti membaca surat khabar cina yang terdapat di kedai surat khabar tu, kelihatannya seperti amoi faham membaca surat khabar tulisan cina tu tapi saya tak pernah bertanya sebab saya hanya tahu amoi boleh bercakap cina tapi membaca dan menulis tulisan saya rasa amoi tak mungkin tahu kerana amoi bersekolah di sekolah kebangsaan biasa.

menjelang petang saya datang ke kedai kuih amoi dan seperti biasa dia akan tanya adakah saya nak karipap? dan saya pasti akan menganggukkan kepala kerana saya mmg suka dengan kuih karipap yang amoi jual. kulitnya ranggup, intinya sedap, terasa pedasnya, terasa manis ubi kentang dan isi ayamnya. mmg saya akui karipap yang amoi jual boleh di kategorikan karipapa terbaik waktu itu. lepas saya bayar harga karipap saya duduk di kerusi kosong sebelah amoi, saya tanya, sakit lagi tak bibir? dia cakap skit2. saya minta nak tgk, dia gelengkan kepala dia tanda tak mahu buka penutup mulut dan hidungnya. saya pun cakap saya sekadar nak tgk kejap, amoi pun buka dan saya nampak lukanya semakin kering. saya tanya letak ubat apa? dia cakap x letak ubat apa2 pun sebab dia tak tahu nak letak apa. dia takut pedih kalau nak sapu apa2 ubat.

saya tahu mmg pedih kalau nak letak ubat, kalau letak ubat pun sakit nak makan nak minum pun mesti pedih. saya tanya amoi kalau makan sakit tak? dia cakap kalau terkena kat tempat luka mmg akan rasa sakit sangat2, pilu hati saya dengar amoi cakap mcm tu. saya suruh amoi tunggu sekejap dan saya balik amik minyak gamat utk disapukan pada bibir amoi, saya amik jugak air panas dalam termos dgn kain bawak ke kedai amoi. sampai kat depan amoi saya suruh amoi sapu minyak gamat kat bibir yang luka dan saya suruh dia tuam lebam bibir dia dgn kain panas supaya lebamnya hilang. mula2 amoi tak nak, dia kata takut sangat dan saya bertegas suruh amoi buat juga apa yang saya suruh. dalam takut2 dia terpaksa buat. berkerut2 muka dia tahan sakit dan bila dia rasa tak blh tahan dia berhenti. saya yang geram melihat amoi takut2 nak sapu ubat dan tuam lebam di bibirnya terus amik ubat dan sapukan kat luka bibirnya, saya tuam tuala panas kat lebam amoi dan dia hanya diam.

semakin lama saya tuam lebam di bibir amoi, saya dpt lihat tiba2 air mata amoi bergenang, saya tanya kenapa? sakit kah? dia mengelengkan kepalanya. tapi airmatanya sudah hampir gugur dan semakin lama airmatanya menitik jatuh atas tangan saya. saya kaget. sakit sangat ker saya tuam amoi? berkali2 saya tanya adakah sakit sampai dia nangis? dia geleng tapi airmata semakin laju mengalir ke pipinya. lama saya perhatikan amoi dan akhirnya amoi cakap terima kasih pada saya dan dia cakap, dia tak pernah rasa macam apa yang dia rasa sekarang. amoi cakap dia rasa mcm saya nie adalah ibu yang selalu dia harapkan dalam hidup dia.

nampaknya amoi rasa seolah2 yang menyapukan ubat dan menuam lebam di bibirnya adalah  tangan seorang ibu. mesti amoi selalu berharap dia ada seorang ibu yang bila dia sakit atau luka, ibunya akan menyapukan ubat dan merawat dia, tapi masalahnya saya bukan ibu amoi, saya hanyalah orang luar yang mendapat kepercayaan amoi utk bercerita.

sedang kami leka melayan perasaan tiba2 ahmad muncul dan saya yakin ahmad nampak apa yang sedang kami berdua lakukan. ada minyak gamat, ada termos air panas dan ada towel yang saya gunakan utk tuam lebam amoi. amoi yang nampak ahmad cepat2 pakai balik penutup muka dan kesat air matanya, tapi saya yakin ahmad nampak dan boleh fikir apa yang jadi sebenarnya....

#InsyaAllah akan bersambung di part 21#

3 comments:

fadillah abdul basir said...

Terbaik.....saya menunggu part yg setersnya....:)

Unknown said...

Sis..bila sambungan part 21..menangis saya baca ni sis

Unknown said...

Sis..bila sambungan part 21..menangis saya baca ni sis