Thursday, February 27, 2014

BUDAK ITU PART 22

KISAH BUDAK ITU PART 22

"SAYA" mengajak amoi masuk rumah dan amoi terus duduk di atas sofa. Dia buka tudung dia dan saya tanya dia nak minum atau tidak? dia angguk dan saya ke dapur untuk buatkan dia horlick tapi bila saya keluar dari dapur saya nampak amoi dah baring atas sofa senyap. saya mendekati amoi dan saya tengok dia senyap. Tertidur!

saya perhatikan wajah amoi yang sedang lena dan terbit rasa sayu melihat amoi yang seolah2 sangat lena. saya perhatikan baju kurung putih yang dia pakai, warnanya sudah tidak lagi putih, mungkin sudah lama tidak berganti baju sekolah putihnya itu, saya perhatikan lengan baju kurungnya jahitan di lipatan tangan sudah terbuka jahitannya. terfikir juga kenapa amoi buka jahitan lengan bajunya? mungkin baju dia sudah senteng jadi dia buka jahitannya supaya lengan bajunya tidak nampak terlalu senteng.

hampir sejam berlalu, amoi masih lena, horlick yang saya buat pun dah sejuk. jam pun dah dekat pukul 9 pagi, amoi tak lapar ker? lama juga dia tidur. saya sekali lagi mendekati amoi dan saya letakkan tangan saya di bawah leher amoi, panas! saya alihkan tangan ke atas dahi dan bahang panas yang sama juga terasa. Adakah amoi demam? saya gerakkan amoi perlahan, "amoi, bangun amoi, awak demam ker? badan awak panas" dia buka mata dan tiba-tiba saya nampak air mata dia bergenang, dan dia cakap kepala dia sakit berdenyut dia nak air dan saya terus tanya dia adakah dia rasa dia demam? dia angguk dan dia cakap dia rasa kepala dia sakit dan kaki dia sejuk. pantas tangan saya pegang kaki amoi yang masih berstokin sekolah. saya cabut stokinnya dan saya pegang kakinya dan kakinya sejuk. Sah! amoi demam.


serta merta saya jadi tak tentu arah, amoi demam dan badannya agak panas. saya cepat2 paksa amoi bangun, suruh dia mandi basahkan kepala dia supaya panas badannya turun, mujur amoi masih mendengar kata dan dia buat seperti apa yang saya suruh, lepas dia mandi, dia pakai baju saya dan saya suruh dia makan roti dan minum horlick yang saya buat. lepas dia makan dan minum saya hulurkan 2 biji panadol dan dia pun makan. kemudian saya suruh dia baring berehat supaya dia akan rasa lega dan cepat sembuh. bila amoi baring saya amikkan selimut saya selimutkan dia. sementara  amoi baring saya cuba tuamkan  kepala dan lap badan amoi dengan kain basah supaya panas badan amoi cepat turun.

setengah jam berlalu tiba2 saya tengok muka amoi naik bengkak2 dan merah, pelik juga kenapa tiba2 muka amoi jadi bengkak macam tu. saya tengok amoi yang terpejam matanya seolah2 gelisah dan tiba2 amoi buka mata dan dia cakap dia rasa pening, pusing dan loya. cepat2 saya ambil baldi dan saya cakap kalau rasa nak muntah, boleh muntah dalam baldi tu. Tapi belum habis saya cakap dia dah muntah dalam baldi tu dan habis segala roti dan horlick yang dia minum tadi terkeluar. Ssaya melihat amoi yang terus muntah dan mengerang sakit jadi tak tentu arah.

amoi kenapa? sakit apa sampai muka, tangannya naik bengkak2 merah dan kenapa amoi muntah2? amoi mengandung ker???

hati saya berbelah bagi antara nak panggil ibu abah amoi atau saya jaga amoi sementara amoi sakit macam nie???


#InsyaAllah akan bersambung di Part 23#

-mohon satu like jika anda membaca part ini-

No comments: