Friday, April 4, 2014

BUDAK ITU PART 23

-BUDAK ITU part 23-

SAYA semakin risau apabila melihat amoi semakin lembik, saya cakap saya akan panggil ibu dan abah amoi tapi amoi terus menangis cakap jangan dan dia tak apa2. Amoi kata kalau sayangkan dia jangan bagitahu siapa2, jangan bagitahu ibu dan abahnya. Saya serba salah. Apabila amoi muntah lagi buat kali ke 3 saya terus ambil kunci kereta dan papah amoi untuk ke klinik. Sampai klinik doktor kata amoi demam agak panas sebab amoi tak cukup rehat. Badan amoi naik merah2 bengkak dan muntah2 sebab amoi tak boleh makan panadol dan doktor kata nasib baik saya cepat bawak amoi berjumpa doktor. Saya yang melihat amoi terpejam lena di katil klinik rasa serba salah, saya tak tahu yang amoi tak boleh makan panadol.

Selesai urusan klinik doktor bekalkan ubat dan suruh amoi berehat, doktor berpesan pada saya supaya jaga adik saya baik-baik, jangan paksa dia belajar teruk sangat sebab adik saya tertekan. saya hanya sekadar mengangguk kerana doktor tak tahu bahawa amoi bukan adik saya. Pulang kembali ke rumah saya jam dah sekitar pukul 12 tengahari, saya buatkan amoi bubur dan suruh dia makan dan makan ubat. kemudian dalam pukul 1:30 amoi gagahkan diri bangun, tukar pakai baju sekolah dia balik dan dia kata dia nak balik rumah. Saya sekadar mengangguk. saya tahu biasanya sekitar pukul 2 petang amoi akan sampai rumah dari sekolah. sebelum amoi balik saya bagi ubat2an dia tapi dia tolak, dia kata dia takut kalau abah dia jumpa plastik ubat. saya cakap pada amoi yang dia kena makan ubat ikut waktu yang ditetapkan. Amoi sekadar diam dan saya pun terfikir utk balut ubat amoi dgn kertas dan masukkan dalam kotak pensel amoi. jadi saya pun tukar plastik ubat kepada kertas. saya pesan supaya jangan lupa makan ubat dan amoi sekadar mengangguk. Amoi balik dan tanpa sedar air mata saya menitik.


petang sekitar pukul 3 petang saya tgk gerai kuih amoi dibuka, saya dapat lihat amoi sedang menyusun bekas2 kuih dan amoi kelihatan lesu. saya tahu dia masih demam tapi mungkin masa dia balik sekolah tadi dia terus bersiap2 utk tolong ibunya jual kuih. mungkin ibu abahnya tak tahu bahawa amoi demam. Sayu hati saya melihat keadaan amoi. siap dia bukak kedai dia, dia melayan orang yang datang membeli kuih jualannya. saya nampak Ahmad datang dan amoi tersenyum. Saya tengok Ahmad bercakap dengan amoi dan tiba2 saya nampak Ahmad cuba memegang dahi amoi, mungkin amoi bagitahu amoi bahawa dia demam. Baguslah jika dia bagitahu Ahmad, kurang2 dia ada tempat nak bercerita selain dengan saya.

Dalam pukul 5 petang saya ke gerai amoi dan dia nampak saya dia senyum dan suruh saya duduk kat kerusi tepi kedai sementara dia melayan orang yang nak membeli. selesai dia melayan orang, dia duduk depan saya dan cakap terima kasih sebab jaga dia pagi tadi. saya sekadar menganguk sebab saya rasa hiba, amoi sepatutnya berehat, bukan kena jual kuih dengan panas dan letih begini. saya tgk muka amoi pun saya boleh nampak dia belum betul2 sihat. saya tanya dia kenapa tak minta tolong adik yang jual kuih, awak  kan demam? awak tak cakap dgn ibu awak ker awak demam?

tiba2 saya tgk amoi diam dan air mata dia menitis. Kenapa? saya cuma bertanya...



#InsyaAllah akan sambung part berikutnya#

-mohon satu like jika anda membaca part ini TQ-

No comments: