Saturday, February 21, 2009

sedekah

hari ini 21 feb 09, seawal jam 8:30 pagi saya sudah berada di kampus
untuk pembentangan projek warga depan doctor Azeem dari USM.
sengaja saya datang awal sebab nak buat persediaan apa apa yang patut.

hp saya berdering dan datangnya dari doc Azeem yang bertanya bagaimana mahu
ke KLMU jika menaiki teksi dari concorde sultan ismail KL dan beliau mengatakan yang kemungkinan beliau agak lewat tiba. (sepatutnya pukul 10 pagi, tapi beliau sampai dalam 10:30)saya agak lega dengan kelewatan beliau sebenarnya kerana ini memberikan saya peluang untuk bersedia dengan lebih baik lagi.

pembentangan berjalan lancar dan doc Azeem banyak membantu dan memberi idea apa yang patut kami lakukan bagi menjelaskan masalah yang kami bincangkan. (kami memilih tajuk lumba haram di sekitar KL dan final pembentangan adalah pada 14 dan 15 mac 09 di sunway college)

selesai segalanya sekitar jam 1 tengah hari dan saya bersama seorang teman (khalil) memilih untuk berjalan kaki hingga ke SOGO. sampai SOGO, khalil terus ambil bas untuk balik dan saya terus masuk SOGO untuk ke LRT. sekali sekala naik LRT seronok juga. dengan orang ramai yang ada dalam SOGO kerana SOGO tengah SALE saya hanya melirik lirik mata ke arah diskaun diskaun yang di tawarkan. (dalam hati macam nak join, tapi mata ngantuk buat saya cepat nak balik rumah)

melalui jejantas dari dalam SOGO ke LRT saya melihat seorang wanita sekitar 30an dengan anak lelaki sekitar 2 tahun sedang duduk bersandar di dinding. memegang cawan minuman. minta sedekah! hati saya tak terusik. (zalim kah saya?)

8 langkah kaki melangkah, terlihat seorang lelaki yang kudung kaki kanan dan tangan kiri sedang menyusun tisu di dalm bekas raga. tertulis atas sepotong kad kertas putih "4 = RM 1" saya yang sudah melintasi berpatah balik dan serahkan RM 5 dengan mengambil hanya dua paket tisu. dan saya katakan saya sedekah bakinya. doakan saya sihat selalu ya? lelaki itu tersenyum dan berkata insyaallah akan saya doakan.

atas tren sambil menunggu sampai ke stesen BTS saya terfikir kenapa saya cukup payah mahu menghulurkan sedekah pada orang orang yang seperti perempuan pertama yang saya lihat tadi? sedari dulu, seingat saya, payah saya mahu menghulurkan sedekah pada golongan yang meminta sedekah tanpa apa apa di tangan. maksud saya seperti tisu atau ayat ayat suci Al-Quran. hatta jika saya sedang makan datang golongan golongan peminta sedekah ini tanpa membawa apa apa di tangan saya pasti gelengkan kepala tanda "tidak". tapi jika mereka mereka ini datang meminta sedekah dengan membawa tisu atau apa saja, pasti saya dengan hati yang rela akan menghulurkan sedekah.

sebetulnya saya dari dulu tidak berapa percaya dengan peminta peminta sedekah yang ada. kerana kalau di lihat dari segi fizikal, cukup sifat, boleh berjalan, mampu bercakap dan adakalanya bila di sedekahkan hanya sen sen, kita balik yang akan di'bahasa'kan. bagi saya mereka mereka yang cukup sifat ini, kalau minta kerja di kedai kedai makan pun mungkin akan di terima. atau dari meminta sedekah saja saja, baik mereka jual tisu atau fotostat ayat ayat suci dan jual. tak perlu buat cantik cantik. fotostat hitam putih dan potong jadi kepingan kecil sebesar tapak tangan dan jual. saya rasa pasti ramai yang akan bersedekah.

Tiba di stesen BTS sebelum keluar dari platform, nampak tabung untuk GAZA, korek korek poket ada sen sen, saya masuk kan dan harap harap sen sen saya itu dapat membantu mereka untuk membina kembali kehidupan yang tenang.
semoga apa yang saya lakukan hari ini di berkati Allah. Doa saya, agar saya di beri
kesihatan yang baik dan di permudahkans egala urusan. insyaallah..

2 comments:

Anonymous said...

Thanks for participated in Projek Warga. From All Committee of Projek Warga USM

Nur Farina Abdullah said...

thnx committee PW USM
tapi blh saya tahu siapa anda?