Tuesday, February 3, 2009

ulcer mulut

sejak dari bercuti di cameron highland 1 feb 2009
saya mula rasa semacam di tekak. perit dan sakit.
badan pun rasa sakit sakit. bermula dari pecah di lidah ia merebak
hampir di seluruh mulut dan tekak. demam pun bermula...

sudahnya dah hampir 3 hari saya tak boleh nak kunyah nasi atau apa saja makanan yang perlu di kunyah. menelan apa lagi. berair biji mata menahan sakit bila cuba menelan makanan kerana anak tekak saya juga turut terkena ulcer. doktor yang merawat pun terkejut. demam makin lama makin kuat, badan makin hari makin tidak bertenaga kerana tak ada makanan yang masuk kecuali vitagen dan ribena.

sudahnya doktor suruh saya makan ice cream. jadi bila saya lapar, ice cream lah yg saya hadap. mula2 mmg rasa sedap, tp bila lama lama jemu mula terasa. bau masakan buat perut saya berkeroncong kelaparan. tapi mahu menjamah saya tak berani nak tahan sakit yang bakal terasa.

seksa sungguh saya rasa kalau penyakit ulcer nie menyerang, dan saya pula tak tahu apa silapnya, ulcer nie bagaikan cendawan dalam badan saya. hilang seminggu kemudian kena lagi sampai dua minggu. dan kalau kena pula, kalau tak demam bukan ulcer lah namanya tu. dari umur 10 tahun lagi saya dah mula kena penyakit ulcer nie. dah mcm mcm vitamin yg saya telan tapi hasilnya tetap sama. baik seminggu, sakit dua minggu. (ini lah ubat diet semulajadi saya sebenarnya, sbb bila dah kena mmg makan apa pun tak boleh)

doktor kata saya adalah orang orang yang tak boleh panas atau sejuk melampau, tak boleh tidur lewat atau tak tidur walau hanya semalam dan saya tak boleh berada dalam keadaan tertekan atau sedih terlampau. saya sendiri sebenarnya pun tak berapa faham, sebab saya rasa saya biasa2 jer.

saya berharap sangat yang penyakit nie akan hilang secepatnya dari dalam tubuh saya sbb saya dah tak sanggup nak tahan kesakitan tiap kali ia menyerang, dah tak mampu nak biaya kos2 ubat yang tinggi tiap kali ia tiba. (doakan saya ye...)

moga moga Allah dengar apa yang saya inginkan.

2 comments:

Syiqa Rahmat said...

alahai. seksanya.

apa2pun, get well soon!

:)

Nur Farina Abdullah said...

huhu...
TQ2