Saturday, March 28, 2009

saya dulu dan sekarang

saya adalah seorang yang baran,
saya adalah seorang yang cepat mengamuk,
saya adalah seorang yang cepat naik angin,
saya adalah seorang yang cepat beremosi,
saya adalah seorang yang cepat sedih,
saya adalah seorang yang cepat kesian.

itu lah saya!

sewaktu umur 8 atau 9 tahun kerana marahkan basikal yang saya naiki asyik nak terbalik, (belajar naik basikal sebenarnya)saya humban basikal ke dalam parit!

sewaktu berjalan jalan di THE MALL sekitar tahun 2000, saya tampar seorang lelaki kerana berkurang ajar. ( mungkin waktu itu pakaian saya over di mata dia)

sewaktu di jaga nenek, kalau saya tengah makan dan saya di tegur, saya akan buang nasi dan tak makan sampai di pujuk nenek.

sewaktu bersekolah jika saya di tuduh kawan kawan atau di katakan membawa cerita, saya akan bersungguh kumpulkan semua yang terbabit demi membersihkan nama saya balik.
(sampai ada satu kes ayah budak nie datang dengan seragam bomba. gigil2 juga saya sebab saya takut tengok orang berseragam)


namun saya juga adalah orang yang cukup mudah tersentuh dan sedih jika terlihat benda benda yang menyentuh hati. terlihat anak kecil yang terpaksa mengikut mak ayah mereka meminta sedekah cukup cukup buat hati saya tersentuh. melihat orang orang yang basah kuyup kena hujan kerana tidak berkereta, hati saya terusik. terdetik dalam hati "kesiannya mereka, nak pergi cari rezeki sampai basah kuyup"

itulah serba sedikit tentang saya. cuma saya makin sedar sekarang, sikap baran, cepat mengamuk dan naik angin makin hilang. usia mematangkan saya dan membuat saya mampu berfikir secara rasional. walau saya berdepan dengan tuduhan tuduhan yang tak berasas, saya mampu bersabar dan kawal rasa marah serta tak puas hati atas tuduhan
tuduhan tersebut. ( terdetik juga dalam hati saya, dah hilang rasa marah ke dalam diri aku nie?) tapi jawapannya tidak! hati saya sakit dan marah kerana di tuduh dan di syaki, namun fikiran rasional saya membantu untuk mengawalnya. alhamdulillah...
Allah membantu saya. buat semua pembaca, doakan saya terus di beri kekuatan dan kesabaran. saya berusaha untuk menjadi lebih baik dari sebelum. doakan yer.

2 comments:

~tuah.rimbun~ said...

masa berlalu..
zaman dah berubah..

yesterday was history,
today is a gift,
tomorrow is a mustery...

ijan ijan ijan said...

saya adalah seorang yang baran,
saya adalah seorang yang cepat mengamuk,
saya adalah seorang yang cepat naik angin,
saya adalah seorang yang cepat beremosi,
saya adalah seorang yang cepat sedih,
saya adalah seorang yang cepat kesian.

itu lah saya juga!!! yeahhh