Monday, April 20, 2009

"taik judi"

semalam satu pengalaman baru saya lalui dan saya pelajari.
ia benar benar buat saya sedar dan bersyukur dengan apa yang saya miliki selama ini.
semalam 19 april 2009, saya berada di desa kundang, kuang sg buluh selangor. kawasan yang masih kekalkan ciri ciri kampung dan buat anak bandar macam saya, ia bagaikan satu keindahan dan ketenangan. ada ayam ada kambing dan rumah pun masih lagi rumah kampung yang sedikit sedikit cuba di cantik kan.

saya di tawarkan berlakon satu siri drama mengisahkan keganasan rumah tangga di sebabkan ketagihan suami yang suka berjudi dan minum arak. watak "mila" yang saya pegang memang mencabar. air mata jadi teman karib, sepak terajang jadi makanan saya hari hari. untuk mendapatkan wang saya terpaksa buat kuih dan jual tepi jalan.
tapi hasil jualan habis di kebas suami untuk berjudi dan mabuk. tidak di beri, penampar dan sepak terajang lah yang akan hinggap ke badan. habis lebam lebam badan kerana di pukul.

pada mulanya air mata yang mengalir adalah air mata palsu, air yang di sembur ke mata oleh make up artis. tapi bila scene demi scene saya lakonkan, bila di sepak terajang, duit di rampas, rantai di rampas suami dengan cara yang kasar, air mata saya terus mengalir kerana saya tahu itu semua bukan sekadar lakonan tetapi ianya memang terjadi dan wujud. saya dapat rasakan betapa pilunya hati isteri bila lelaki yang di puja dan di harapkan untuk bermanja sanggup membuat mereka menderita dan terseksa.

walau saya cuma berlakon tetapi hati saya rasa bagaikan ianya benar benar berlaku kepada diri saya. suami balik dalam keadaan yang mabuk, ketuk pintu macam nak roboh rumah, balik mengamuk ngamuk dan memukul isteri tanpa belas kasihan. air mata saya laju mengalir. kesian kan pada isteri yang bersuamikan kaki judi dan kaki mabuk begitu?

bila segala scene saya selesai, saya terus katakan pada runner yang saya mahu balik terus, maka sekitar jam 4 petang saya sudah di hantar balik. sepanjang perjalanan saya hanya diam. runner juga diam. saya termenung dan terfikir betapa hancurnya hati isteri-isteri yang di sakiti oleh suami yang tidak bertanggungjawab. maka saya rasa saya patut bersyukur sangat kerana saya di kelilingi oleh orang2 yang sayangkan saya, manjakan saya dan tidak pernah menyakiti saya. dan tidak semua isteri isteri ini dibelai manja dan di jaga sebaik mungkin...

p/s: insyaallah ia akan di tayangkan di RTM sekitar bulan julai 2009.

6 comments:

Syiqa Rahmat said...

akak, nnt update ye bila drama tu nak start tayang :)

KeMatZ said...

tak sabar nak nengok drama ni...

McBudu said...

Bila memikirkan semua masalah yang dihadapi orang lain, baharu kita sedar betapa bertuahnya memiliki suami/isteri yang baik kepada kita. Alhamdulillah

etomyam said...

best tu..nak kena tengok nih

wake up ijan!! said...

wooo.. slalu gak g kuang 2.. mmg kg gile r.. tahniah kuang..

nnt akak dh femes jgn lupe mmbr2..
ahha

Nur Farina Abdullah said...

eh2.. tau pulak dia kuang kat mana yer?
rumah ehem2 ker?
:-p

p/s: still x tdo?