Monday, April 2, 2012

Umur 19 beli rumah...

saya kawin agak awal lepas2 umur org abis SPM terus kawin. tahun 2000. lepas kawin, dlm umur 19 tahun saya beli satu rumah di balakong konon2nya kalau tiba2 susah atau sesak atau terdesak adalah rumah utk berteduh. saya beli rumah Apartment di balakong berdekatan dgn Jusco Cheras Selatan. rumah tu mmg best sbb lengkap dgn guard, swimming pool, gim dan segala kemudahan.

masa beli harga dlm 80k sahaja, dan bulan2 saya bayar 550 sahaja, dan bertahun2 rumah tu siap saya tak duduk sbb saya ada rumah lain. saya buat rumah tu sebagai rumah standby jer, bayar dan bayar dan bayar sampai lah bila saya dan suami ada rezeki lain, kami beli rumah lagi dan awal tahun 2012 saya plan nak jual rumah tu sbb tak mampu nak maintain sampai 2 3 rumah... so kami jual rumah tu dgn harga 120k dan ada pembeli pasangan melayu baru kawin umur dlm lingkungan 28-30 nak beli rumah tu. saya semangat nak bg pasangan tu dpt rumah saya tu sbb saya tgk zaman skrg nie ramai anak muda umur baru 25, 26 dah muflis gara2 kredit kad dan sudahnya bila nak beli harta semua tak blh nak beli... jd kalau dah muda2 muflis takkan bila tua nak merempat?

dan pagi nie saya dpt khabar gembira rumah tu sudah lulus loannya dan rumah tu skrg sudah terjual dan yg dpt beli rumah tu adalah pasangan suami isteri, masih muda dan paling penting adalah... MELAYU!

jadi pada semua org2 muda, kalau ada duit lebih buat lah modal beli rumah, beli yg murah2 yg bulan2 kita blh bayar dlm 500 pun tak apa sbb sesak2 blh duduk situ dr menyewa bertahun2 akhirnya tu jadi rumah org jugak. dan sentiasa berdoa supaya allah murahkan rezeki kita dan usaha dgn ikhlas, jgn menipu, jgn suka dengki khianat kat org lain, insyaallah allah pasti akan luaskan pintu rezeki buat kita...

saya risau bila dgr dulu ada keluar dlm berita generasi muda skrg susah nak beli rumah sbb harga rumah yg semakin mahal dan kebanyakan anak melayu muflis disebabkan kad kredit... terfikir apa akan jadi pada anak bangsa kita nnt? cuba kita fikir2kan apa perancangan masa depan kita?

salam sayang
NFA

11 comments:

khadieeja razak said...

Wah Akak dpt beli rmah mase umur akak 19 thun, biar betul dija umur 20 thun still x dpt beli umah sendiri lagi.. dija selut la akak... ^_^

wan said...

slm sis..sy rase kaler tulisan kene tukarla..hitam rasenyer sesuai..susah nk bacer la kaler ni....hehehe

wan said...

Salam sis..sy rase la..sis kene 2kar kaler tulisan la..hitampn ok..susah ckit nk bacer ...sekadar suggestion jer yer...

Nur Farina Abdullah said...

hello dija sayang... itulah rezeki bg akak, ceritanya mcm nie: masa tahun 2000 akak jalan2 mid valley dan ada pameran jualan rumah, akak pun ronda2 dan tgk2... tiba2 ada sorg nie tegur akak dan ckp kalau nak beli rmah cuma perlu bayar 500 jer utk booking dan full loan yg akan diuruskan oleh mereka. masa tu senang jer proses dia, so akak pun semangat dan bawak keluarkan duit dr ASB yg tak berapa nak ada dan bayar. dan dr situ akan bayar dan bayar dan terus bayar... masa akak beli tu rumah tu belum pecah tanah pun lg... tp akak yakin, akak yakin Allah akan tlg akak...lgpun kalau akak tak bayar duit rumah 500 pun bulan2 duit akak abis juga beli brg karut2 nie... jd akak pikir baik beli harta utk masa depan... :) jd itulah ceritanya yg membuatkan akak blh ada rumah masa umur 19 tahun.

Nur Farina Abdullah said...

salam wan.... ok skrg jugak akak tukar! sbnrnya akak baru tukar layout nie sbnrnya... nie pun terkebil2 nak design... biasalah org tua kan :p apap pun tq sbb sudi bg teguran... :)

khadieeja razak said...

Ohh mcm tu.. ^_^ wlau ape pun dija akn sentiasa menyokong akak k.. gdluck akak.. smiga akak berjaya di dunia dan di akhirat.. Insyaallah Amin.. Wish u luck akak.. ^_^

Nur Farina Abdullah said...

dija: tq dik, dija pun blh akak rasa sbb dija buat job amik2 gamab rtu kumpul2 dan bila dgr ada pameran jual rymah kat mana2 dja pergilah dan crk yg bayar booking murah2... insyaallah kalau niat kita baik Allah mesti tlg kan? :) dija masih muda... plan awal2 utk hari tua....

Anonymous said...

Abg suker baca farina tulis. Cerita santai tp bg org motivasi. Abg selalu baca farina tulis dr tahun 2010 dan abg baru sedar farina dah ada suami rupanya. Kem salam suami farina ok.

Anonymous said...

Terbaeeeekkkk kak ina! Akak buat sy semangat :D

khadieeja razak said...

Wlcome akak.. ^_^ insyaallah klau dija ada rezeki lebih dija pun teringin nak beli jgak rmah n tolong mama kan.. dija cuma buat kecil2 lan je akak, kdng2 sbab suka2 n minat ambil gmbar ni.. msih belum btul2 mhir g.. skit2 boleh la akak... hehehe... btw Thanks akak... ^_^

Anonymous said...

U isteri kedua?