Monday, November 25, 2013

BUDAK ITU PART 10

-BUDAK ITU PART 10-

Seminggu berlalu saya masih menunggu surat dari amoi. petang tu saya pergi kedai dia dan seperti biasa dia akan tanya soalan yang sama "kakak nak kuih?" lepas saya beli kuih dan bayar saya tanya dia "mana surat? kata nak bagi akak baca surat kan?" dia hanya diam dan air mata dia bergenang. tiba2 dia cakap nanti dia akan letak dalam peti surat rumah saya dan kalau saya dah baca surat tu, saya jangan cakap apa2 dgn dia. dia cuma mahu saya baca sahaja. ok saya setuju dan saya terus menunggu.

3 hari lepas tu baru saya dapat satu surat dalam sampul coklat bertulisan tangan yang ditujukan pada saya dgn nama kat sampul adalah "kepada kakak" saya tersenyum dan terus naik rumah utk membaca apa yang amoi tulis pada saya.

Assalamualaikum kakak yang baik hati,
terima kasih sbb nak baca surat saya dan maaf sbb tulisan saya buruk tak cantik.

tujuan saya tulis surat nie sbb saya nak bagitahu saya memang anak angkat pada ibu dan abah saya, ari tu masa pakcik teksi tu bgtahu saya, saya balik saya tanya ibu betul ker saya anak angkat? ibu marah dan abah tampar saya sebab dia cakap saya borak dgn orang yang tak kenal dan percaya cakap orang. jadi saya diam tak berani nak tanya lagi, saya anggap pakcik teksi jahat dan tipu saya.

tapi ari tu saya balik dari jual kuih masa ibu dgn abah keluar beli barang saya punggah almari dalam bilik ibu dan abah dan saya jumpa report kad masa saya sekolah tadika, kat situ ada maklumat tentang diri saya dan saya baca kat situ dia tulis "hubungan penjaga dgn murid adalah anak angkat" jadi saya tahulah saya memang anak angkat dan ibu dan abah tipu saya cakap saya bukan anak angkat.

masa pakcik teksi cakap saya anak angkat saya macam nak percaya sebab saya mmg rasa saya ni anak angkat atau anak pungut sebab saya selalu kena marah, saya selalu kena pukul, saya selalu di panggil bodoh, lembu dan mcm2 lagi. kalau saya demam atau sakit ibu dgn abah selalu cakap saya berlakon sebab malas nak tolong jual kuih. rupanya memang betul saya anak angkat.

kadang2 saya lambat buat kerja pun abah marah, abah ketuk kepala saya, abah denda saya suruh berdiri kat luar rumah tak boleh makan tak boleh minum. saya sedihlah kak kenapa mak dan ayah saya bagi saya pada orang lain? macam mana saya nak lari dari rumah dan cari mak ayah kandung saya?
patutlah saya asyik  kena buat kerja macam2 rupanya saya bukan anak kandung mereka. adik2 saya yang lain boleg tgk tv boleh rehat2, tapi saya macam2 kerja saya kena buat. saya pun penat jugak kak.

lepas ibu tahu saya dah jumpa surat yang cakap saya nie anak angkat lagi ibu dan abah mengamuk, mereka marah dan maki hamun saya macam2. mereka pukul saya sebab saya punggah almari bilik mereka. abah pukul tangan saya dengan sangkut baju, abah pukul atas belakang saya sampai saya sakit sebab abah kata saya orang tak jujur dan tak amanah masuk bilik orang dan usik barang orang. sakit kak kena pukul. saya cuma nak tahu jer.

ok lah kak, saya dah takda apa nak cakap, saya nak bagitahu nie jer pada akak. saya memang anak angkat dan saya nak cari mana mak ayah kandung saya.

terima kasih sebab baca surat saya.
saya sayang akak sebab akak baik dgn saya.

Daripada,
Amoi.


tanpa sedar air mata saya gugur satu persatu, sekarang saya tahu kenapa hari tu amoi angkat barang jualan dgn air mata berjurai2, rupanya dia kena pukul sebab punggah bilik ibu abah dia sebab nak tahu siapa dia sebenarnya?
terfikir dalam kepala saya mcm mana saya nak tlg dia? dah lah dia pesan baca jer jangan tanya apa2....

#InsyaAllah akan bersambung jika masih ada peminatnya#




No comments: