Tuesday, April 15, 2014

BUDAK ITU PART 25

-Budak itu part 25-

Hari berganti hari tanpa kita sedari, amoi sudah berada di tingkatan 3. Dia masih amoi yang selalu tersenyum dan gelak. semakin cantik dan manis. semakin petah juga berkata2. kadang2 saya rasa amoi ni macam mak nenek. bercakap dan gelak jer hidup dia sedangkan saya tahu apa yang dia lalui setiap hari bukanlah menyenangkan sangat.

Rutinnya masih seperti biasa, pergi sekolah, balik sekolah, tolong ibunya menjual kuih sambil siapkan kerja sekolah dan kadang2 dia membaca buku dan bila saya tanya exam nanti dah bersedia tak? dia akan jawab, tak tahu lah... dia kata dia tak ada banyak masa nak belajar, kat rumah adik2 ramai, bising, nak kena jaga adik2, kemas rumah, tolong ibu dan macam2 lagi, jadi dia kadang2 tak tahu apa yang dia belajar sebab bila dalam kelas dia ngantuk, letih dan tak boleh nak fokus.

Cuma amoi saya tahu dia jenis berusaha, rajin juga dia bertanya saya hal2 kerja sekolah dia, mana yang dia tak faham dia akan tanya dan mujur saya boleh mengajar amoi serba sedikit.

Hubungan amoi dgn Ahmad bukan lagi rahsia antara kami bertiga. Ahmad pula semakin nampak kasihkan amoi dan pernah saya tanya Ahmad, "nak kawin dengan amoi ker?" dia pantas menjawab, "kalau boleh sekarang pun saya nak amik dia jadi isteri saya" saya tergelak. mmg lama Ahmad tunggu amoi, walau ada ramai lagi anak dara lain yg cuba nak goda2 Ahmad tapi Ahmad tak layan. Amoi juga yang dia tunggu sedangkan saya tengok Ahmad hanya boleh jumpa amoi, tengok amoi dan borak2 dgn amoi masa amoi buka kedai sahaja, kalau amoi tutup kedai seminggu, saya tengok Ahmad macam orang tak gila dah, tak tentu arah.

Amoi bukan mcm budak lain yang boleh keluar berjalan2, bermain2 atau melepak2 dgn rakan sebaya. nak jumpa muka amoi kat pasar malam pun payah! kalau ada pun amoi hanya akan bermain dan melepak dekat rumah kawan karib dia anak cina yang duduk sebelah blok dia. mungkin sebab blok mereka dekat jadi kalau amoi kena panggil oleh ibu atau abahnya dia blh balik dengan segera.

Amoi pulak bila semakin dewasa semakin cantik walau tanpa dandanan yang rapi. dan kalau dia nampak lelaki2 yang kacak, dia mesti tersipu2 malu. pernah satu hari, tiba2 saya tengok ada sorang lelaki datang beli kuih dia naik motor, tapi saya tgk amoi mcm segan2 dan malu2 dgn mamat tu. lepas mamat tu balik saya tanya siapa orang tu? dia kata cikgu sekolah dia masa sekolah rendah. patutlah dia malu pun!

sebulan sebelum PMR tiba, saya tanya amoi, nak exam dah ni, awak tak tutup kedai ker? belajar. dia hanya geleng kepala. saya tanya dia lagi, awak dah ready ker? agak2 boleh dapat semua A tak? dia hanya angkat bahu tanda tak tahu. tapi dari riak wajahnya saya tahu dia bimbang. tiba2 dia tengok saya dan dia berkata "kak, saya takut nak PMR, abah kata kalau saya tak dapat semua A dalam PMR dia akan berhentikan saya sekolah, dia kata buang duit hantar saya sekolah kalau saya bodoh. tapi saya tak bodoh kak, saya tahu saya pandai kalau saya boleh belajar macam orang lain"

saya yang mendengar jadi sebak, saya tahu agak mustahil utk dapat semua A kalau melihat cara amoi belajar yang tak tentu tempat dan masa... tiba2 saya terfikir, kalau betul amoi tak dapat semua A adakah dia akan berhenti sekolah? kenapa abah dia selalu cakap dia bodoh sedangkan amoi tidak mendapat pendidikan yang sempurna. di saat orang lain sedang mengulangkaji pelajaran, amoi ada kat kedai jual kuih....


#InsyaAllah akan bersambung di part berikutnya#

-mohon satu like jik anda membaca part ini TQ-

No comments: