Thursday, April 17, 2014

BUDAK ITU PART 26

Budak Itu Part 26

Musim PMR tiba, amoi masih seperti biasa, pagi pergi sekolah, petang buka gerai jual kuih dan begitulah sehingga peperiksaan habis. Cuma  sepanjang musim exam, dia lebih banyak baca buku, mungkin buat sedikit persediaan. Saya yang melihat hanya mampu berdoa supaya amoi dapat menjawab dengan tenang.

Pernah satu hari saya tanya pada dia, hari ni paper apa? dia jawab matematik. boleh jawab? dia hanya angkat bahu. saya tahu dia tak yakin. Cuma saya tak mahu mendesak atau berkata apa2 pada dia sebab saya tahu dia sendiri tertekan. Tertekan dengan ugutan yang dia akan diberhentikan sekolah jika tak dapat semua A.

Masa berlalu, rutin amoi selama cuti sekolah masih seperti biasa, cuma dia agak gembira. mungkin kerana dia tak pelru terkejar2 bangun pagi, pergi sekolah kemudian tengah hari balik sekolah terus bersiap2 nak buka gerai jualan kuihnya. Saya sendiri rasa seronok bila tengok amoi sedikit senang dan tak perlu terkejar2 dan tak cukup rehat jika hari persekolahan.

Hubungan dengan Ahmad juga berjalan seperti biasa, amoi pun sudah pandai melawa, kalau keluar nak jual kuih, dia akan sikat rambutnya cantik2, kadang2 ikat dua, kadang2 ikat tepi, adakalanya saya tengok berdandan cantik. bila saya tanya siapa buat dandan cantik2 mcm ni? dia jawab, anty india yang  duduk tingkat atas rumah dia. saya hanya tersenyum. sesungguhnya amoi budak yang senang didekati. dia boleh ramah dengan siapa2 sahaja.

Satu petang Ahmad tiba2 tunggu saya di lorong nak masuk rumah saya, saya tanya kenapa? Ahmad rupanya nak saya bantu dia untuk buat amoi gembira. saya tanya kenapa? Ahmad pun bercerita, rupanya malam tadi dia bertembung dengan amoi kat kedai, abahnya suruh amoi belikan rokok. dan mereka amik kesempatan berborak2. Tapi amoi tiba2 bagitahu Ahmad yang dia teringin nak makan KFC dengan kek yang ada tulis nama dia macam kek hari jadi tu. rupanya amoi tak pernah ada sambutan hari jadi. dia kata dia teringin nak rasa mcm mana orang sambut hari jadi ada kek, tiup lilin, ada kfc dan dpt hadiah. tapi dia tak pernah rasa mcm tu.

Jadi Ahmad kata dia nak buat amoi gembira, dia nak merealisasikan impian amoi. dia nak saya bantu dia buat majlis sambutan hari jadi amoi biar pun hari jadi amoi lambat lagi atau dah lepas pun. dia cuma mahu amoi rasa seronok dan tahu mcm mana bila sambut hari jadi ada kek, tiup lilin tu semua. saya faham dan saya sendiri rasa sama macam apa yang ahmad rasa. saya mahu amoi gembira. sayu rasa hati saya rupanya amoi nak makan KFC.


Saya bersetuju akan bantu Ahmad cuma sekarang kami berfikir macam mana nak buat? amoi bukan boleh keluar sesuka hati. lagi2 sekarang cuti sekolah. kalau amoi sekolah boleh juga kami suruh dia ponteng dan buat kejutan hari jadi pada dia. Lama kami berdua diam memikirkan apa yang boleh kami buat utk buat amoi seronok dan bahagia...


#InsyaAllah akan bersambung di part 27#

-mohon satu like jika anda membaca part ini TQ-

No comments: