Wednesday, April 23, 2014

BUDAK ITU PART 27

-Kisah Budak Itu Part 27-

Hampir seminggu berlalu, kami masih belum jumpa bagaimana cara untuk kami buat majlis sambutan untuk hari jadi amoi. Amoi bukan boleh keluar sesuka hati. Ahmad bagi cadangan untuk buat suprise di kedai waktu amoi sedang jual kuih tapi saya tak setuju dan saya rasa amoi pun mungkin akan jadi tak selesa dan takut2 jika abah atau ibunya tahu. Tiba2 saya terfikir untuk buat di rumah saya, cara nak panggil amoi saya kena fikirkan dan tanya pada amoi.

Petang tu saya cari amoi di kedai, dari jauh bila dia nampak saya, dia dah senyum2 dan seperti biasa dia akan tanya, "nak karipap ke?" saya pantas mengangguk kepala.  siap amoi bungkuskan karipap untuk saya, saya duduk tunggu dia habis melayan orang yang datang nak beli kuih. selesai dia melayan orang yang datang beli kuih, dia duduk dan saya pun tanya dia, awak ngajikan? dia angguk dan dia tanya saya kenapa? saya pun tanya biasa pergi ngaji pukul berapa? dia cakap pukul 8. saya tanya dia lagi, pukul berapa biasa habis ngaji? dia kata pukul 9 kalau ramai budak rumah ustaz. saya tarik nafas lega. ada masa satu jam untuk amoi datang rumah saya dan kami akan buat amoi gembira.

Saya pun cakap kat amoi, saya nak jumpa amoi malam esok kat rumah. saya cakap, saya akan tunggu amoi pukul 8 malam dan amoi seperti biasa akan banyak tanya, kenapa? nak buat apa? ada apa? dan mcm2 benda dia tanya. saya cuma cakap saya ada benda nak bincang dgn dia dan saya nak dia datang rumah. Amoi tanya macm mana mengaji? saya cakap "ponteng" ngaji satu hari. xde orang tahu kalau awak tak ngajikan? dia geleng kepala. so setel satu part. esok malam amoi akan datang rumah dan saya akan buat sambutan hari jadi amoi di rumah saya. lepas amoi bagi kata setuju saya pun tunggu ahmad lalu utk bagitahu yang esok mlam kita blh buat sambutan hari jadi amoi.

Ahmad yang dapat tahu saya dah berjaya dapatkan cara utk buat amoi gembira, bergenang air mata, berkali2 dia ucap terima kasih. Saya dapat rasakan ahmad benar2 sayangkan amoi. dia hulur pada saya duit RM 100 dan minta saya siapkan apa2 yang patut. kek dan kfc dia kata dia akan beli. saya sekadar mengikut. saya tanya berapa orang jemputan? dia cakap dia akan datang 3 orang dengan kawan dia dan kawan dia akan bawak tunangnya sekali, saya lega sekurang2nya ada perempuan. saya pulak hanya seorang dan termasuk amoi akan 5 orang sahaja. Saya pun setuju akan buat sebaik mungkin utk buat amoi gembira. dalam kepala saya, saya bayangkan meja makan saya akan saya hias cantik2, gantung ucapan "Happy Birthday". beli jajan2 skit supaya meja nampak cantik. Tiba2 dalam hati saya berbisik doa supaya semuanya berjalan dgn baik malam esok.

Keesokkan harinya saya sedikit sibuk, walau saya tak perlu memasak tapi saya nak buat hiasan yang paling cantik supaya amoi akan teruja bila tengok apa yang kami buat utk dia. mesti amoi pelik kenapa ada sambutan hari jadi sedangkan hari jadi dia lambat lagi. tapi itu semua tak penting, yang penting amoi dapat makan kfc, makan kek dan rasa mcm mana sambut hari jadi. petang tu saya nampak amoi buka kedai macam biasa dan saya pergi jumpa amoi kat kedai. bila dia nampak saya, dia terus tanya, "kak, apa benda yang penting sangat sampai akak nak jumpa saya malam nnt? takut pulak saya akak buat mcm ni" saya hanya diam dan cakap ada sesuatu akak nak bagitahu awak dan awak hanya perlu dtg rumah malam nanti pukul 8. Dia hanya diam dan cakap ok.

Masanya tiba, Ahmad dan kawannya datang selepas maghrib. mereka tolong apa yang bantu, mujur tunang kawan ahmad agak kreatif orangnya. jadi cantik meja dihias, walau menu cuma kfc dan kek tapi nampak meriah meja sebab saya sempat beli coklat, gula2 dan kerepok utk letak atas meja. Atas meja juga ada 4 kotak hadiah, dari saya, ahmad dan dua orang kawan ahmad yang masing2 bawa hadiah berasingan. Saya tanya Ahmad, ok tak buat mcm ni? Ahmad kata lebih dari OK dan dia tak sangka saya boleh buat sampai macam tu. saya tersenyum dan saya tahu saya buat itu semua sebab saya sayangkan amoi macam adik saya sendiri.

Tepat pukul 8 malam, kami semua teruja tunggu amoi datang, kami bawak masuk semua kasut masuk dalam, kami tutup pintu dan tunggu amoi ketuk pintu penuh debaran. kami dah janji bila amoi ketuk pintu, saya akan buka pintu dan bila amoi masuk jer rumah kita ramai2 akan nyanyi lagu Happy Birthday utk amoi. saya dapat bayangkan macam mana amoi nanti. mesti dia seronok. 8.05 minit amoi masih tak muncul, 8.10 tak muncul, 8.15 masih tak muncul. Kami tertanya2 tak kan amoi lupa? saya tgk wajah Ahmad berubah muram. mungkin dia sedih sebab apa yang dirancang tak menjadi... dia tanya saya betul ker amoi kata nak datang? saya cakap ya! petang tadi saya dah pesan dan amoi kata ok.

kenapa dengan amoi? mana dia? kenapa dia tak datang?


#insyaAllah akan bersambung di part berikutnya#

No comments: