Monday, April 28, 2014

BUDAK ITU PART 30

-Kisah Budak Itu Part 30-


SAYA dalam takut2 beranikan diri buka pintu dan bila pintu terbuka saya tengok amoi dengan muka tersenyum dan terus tanya kenapa lambat buka pintu? saya bagi alasan baru keluar bilik air. Amoi hanya diam dan buka selipar dia masuk rumah dah tanya ada lagi tak kek dan ayam untuk dia? saya terus keluarkan kek dari dalam peti, ayam KFC saya panaskan balik dan saya tengok amoi releks2 seperti aman damai sahaja. Sementara tunggu ayam di panaskan saya duduk dekat amoi dan tanya dia macam mana dia blh keluar seawal ini? dia jawab, ibu dan abahnya pergi pasar beli barang dan dia di suruh ibunya keluar pergi order gas dan hantar bekas makanan ke rumah makciknya di blok satu lagi jadi dia buat semua tugasan yang ibunya suruh secepatnya dan terus datang rumah saya. Saya yang mendengar hanya diam. Saya tanya biasa ibu abah dia balik pukul berapa? dia jawab dalam pukul 11-11.30 pagi.. Saya melihat jam, baru pukul 9.30 pagi.

Siap ayam dipanaskan amoi makan sepuas2 hati. lepas abis ayam 2 ketul dia makan kek pulak. saya memandang terasa sayu, mungkin amoi dah lama nak makan kek dan ayam goreng KFC. Selesai makan saya tengok amoi pegang kotak2 hadiah yang ada atas meja. dia tengok saya dan saya cakap hadiah tu semua utk dia. Dia tersenyum dan saya nampak air mukanya berubah gembira. dia amik satu kotak hadiah dan dia goncang2 seolah2 mahu meneka apa isinya. saya cakap itu adalah hadiah dari kawan ahmad. saya suruh dia buka dan dia buka, rupanya dalam tu ada satu set alat tulis. hadiah kedua yang amoi pegang adalah hadiah dari ahmad, bila saya cakap itu hadiah dari ahmad, amoi letak balik dan bukak hadiah yang lain, tunang pada kawan ahmad bagi set getah rambut, cekak dan pengepit rambut, saya pula berikan amoi stokin sekolah, seluar kecik dan buku diari sebab saya tahu amoi suka menulis diari.

Hadiah dari ahmad adalah hadiah terakhir yang amoi buka, Ahmad hadiahkan minyak wangi. bila buka amoi hanya diam dan tengok saya. saya tanya kenapa? tak suka? amoi cakap suka.  cuma saya pelik kenapa ahmad bagi amoi minyak wangi dan minyak wangi tu adalah minyak wangi lelaki dan bila saya sedar bau itu adalah bau yang sama macam selalu yang ahmad pakai. Mungkin ahmad nak amoi selalu ingat kat dia. saya hanya tersenyum.

siap hadiah semua dibuka amoi cakap dia nak balik dan saya pun cakap kat dia yang beg ngaji dia tertinggal dan dia pun cakap dia tahu dan nasib baik semalam masa dia balik dari ngaji, abahnya tidak ada rumah dan ibunya sibuk di dapur. jadi tak ada siapa pun yang perasan dia balik mengaji tanpa beg mengajinya. saya yang mendengar cerita amoi menarik nafas lega. jadi semua hadiah yang amoi dapat dia masukkan dalam beg mengaji dia dan dia pun hulur tangan utk bersalam dengan saya. Terkejut juga saya sebab amoi tak pernah nak salam saya kalau dia nak balik dari rumah saya. biasanya dia hanya akan cakap terima kasih.

saya sambut tangan amoi dan amoi cium tangan saya sambil berkata, terima kasih kak, walau hari jadi saya lambat lagi tapi saya tahu akak dan ahmad buat semua ni sebab ahmad tahu saya nak makan kek dan KFC kan? terima kasih dan saya akan ingat semua ni sampai bila2. saya sayang akak sangat2 dan saya suka ahmad sebab dia baik. cuma kalau akak jumpa ahmad, akak tolong bagitahu dia yang saya minta maaf sebab semalam saya taknak bergambar dengan dia, saya bukan tak nak tapi saya takut dan malu. lagipun saya dengar kawan2 saya cakap kalau kita duduk sebelah budak lelaki nanti kita boleh mengandung kak. saya takut kak. kalau saya ngandung nanti abah akan bunuh saya kak.

saya yang mendengar amoi kata macam tu antara nak gelak dan nak menangis sebab betapa naifnya amoi. manalah boleh hanya duduk sebelah lelaki buat kita mengandung. tapi saya sekadar diam dan menganguk sebab saya terlalu sebak, tak tahu nak terangkan macam mana pada amoi tentang perkara itu. Saya pun tunduk cium kepala amoi dan peluk dia erat2, tiba2 air mata saya gugur dan saya tersedu2 tanpa dapat ditahan2. Amoi yang sedar saya menangis turut berlinang air mata.  saya kesat air mata saya dan saya lap air mata amoi. saya suruh dia balik dan pesan hati2 dijalan. Dia sekadar menangguk kepala dan melambai2 tangannya.

Lepas amoi balik saya masih terasa sebak, saya tahu saya sangat kasihkan amoi, saya lebih banyak faham dan tahu apa yang ada dalam hati amoi. sakit perit hari2 yang dia lalui hanya saya yang lebih mengerti. saya teringat segala2nya tentang amoi, kisah rambutnya yang tiba2 dikerat, kisah bibirnya yang pecah gara2 ditampar, kisah amoi yang demam panas di rumah saya dan macam2 kisah lagi. Tapi amoi seorang yang sangat bijak menyembunyikan duka hatinya hingga kalau dilihat secara kasar tak siapa tahu betapa peritnya kehidupan yang dia lalui.

Petang seperti biasa saya tgk amoi buka gerai seperti biasa, wajahnya juga ceria, tangannya lincah membungkus kuih, mulutnya ramah seperti biasa. mendengar amoi yang lancar bercakap bahasa cina buat saya kagum. kadang2 saya terfkir, kalau orang tak tahu dia tu anak melayu, mesti orang sangka dia anak cina. Bila saya tengok gerai amoi sudah tidak ada pelanggan saya datang dekat dan dia nampak saya terus senyum dan bila saya berdiri sebelah dia, dia tanya "kak, kfc ada lagi?"

saya yang dengar terdiam. tak jemu2 lagi kah dia makan kfc???



#InsyaAllah akan bersambung di part berikutnya#

No comments: