Thursday, May 15, 2014

BUDAK ITU PART 31

Saya angguk tanda KFC masih ada lagi.  Saya tanya adakah dia mahu KFC lagi? dia sekadar angguk dan saya balik rumah panaskan 2 ketul terakhir ayam KFC yang tinggal, saya letak dalam bekas dan bawak ayam KFC tu ke gerai amoi. sampai kat gerai saya bagi ayam tu pada amoi dan saya tengok dia amik ayam tu dan  masukkan dalam plastik dan gantung kat tepi payung dia. Bekas kosong dia pulangkan pada saya. saya hanya diam tak bertanya. amoi terus buat kerja dia, melayan orang yang datang utk membeli kuih2 jualannya. Tiba2 saya nampak ah soo tua yang selalu datang gerai amoi duduk hujung tembok dan saya tengok amoi cepat2 amik plastik ayam KFC dan berlari pergi pada ah soo tu, dia hulurkan plastik bungkusan ayam dan dia patah balik ke gerainya. saya tersenyum melihat sikap amoi. saya ingat tadi dia yang nak makan ayam tu, rupanya nak bagi pada nenek kesayangannya itu.

Tanpa sedar masa berlalu, keputusan PMR akan keluar lebih kurang seminggu dan waktu itu saya tengok amoi tak senang duduk, kadang2 dia nampak dia termenung, kadang2 nampak dia resah gelisah. sudah hilang semua gelak tawa dan sifat ceria yang ada dalam diri amoi. saya tahu amoi berdebar dan saya tahu amoi sedang dalam keadaan takut. saya suruh dia bertenang, saya suruh dia berdoa banyak2 supaya Allah tenangkan hatinya dan saya suruh dia yakin yang dia sudah lakukan yang terbaik semasa peperiksaan dulu. walau nampak amoi mengangguk dan cuba mengukirkan senyuman tapi senyuman itu belum mampu menyembunyikan riak resah dalam hatinya. Saya yang melihat timbul rasa kesian. saya tahu amoi gelisah sebab memikirkan ugutan abahnya yang akan berhentikan dia sekolah jika dia tak dapat semua A dalam PMRnya.

Harinya tiba, amoi seawal pagi sudah ke sekolah utk mengambil keputusan PMR dan saya yang menunggu amoi balik dari sekolah rasa berdebar2, saya tak putus berdoa supaya amoi akan dapat semua A dan tak perlu berhenti sekolah. Masa berlalu, menjelang petang amoi bukak kedai seperti biasa, saya menanti penuh sabar amoi selesai membuka kedai dan baru saya mendekati dia. saya dapat lihat wajahnya murung. matanya sembab dan merah, saya dapat rasa yang dia baru habis menangis. saya tanya kenapa? result teruk sgt ker? awak kena pukul ker? dia geleng kepala...

saya tanya mcm mana result? lama dia diam dan airmatanya mengalir, dia hulurkan kertas yang berisi keputusan PMRnya pada saya, saya ambil dan buka untuk mengetahui keputusan PMR amoi...
terpampang result depan mata saya dan spontan bibir saya menyebut "Astaghfirullahalazim...."


#insyaallah akan bersambung di part seterusnya#


No comments: